ادرار
احتمال ابتلای مردان به سرطان مثانه دو یا سه برابر زنان است.
از نظر تعداد موارد ابتلای جدید در هر سال، سرطان مثانه دومین سرطان شایع در مردان و هفتمین سرطان شایع در زنان است.

کارشناس مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب افزود: دلایل قطعی ایجاد و بروز سرطان مثانه مشخص نیست ولی افرادی كه به سرطان مثانه مبتلا می شوند، به احتمال زیاد كسانی هستند كه نسبت به دیگران بیشتر در معرض عوامل خطرزا قرار دارند که می توان گفت عامل خطرزا پدیده ای است كه احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش می دهد.

دکتر زهرا خسروی زادگان با اشاره به اینکه سن، دخانیات، شغل، عفونت ها، داروها، نژاد، سابقه ابتلا به سرطان مثانه، سابقه خانوادگی و جنسیت از عوامل خطرزای سرطان مثانه هستند، اظهار داشت: احتمال ابتلا به سرطان مثانه با افزایش سن بیشتر می شود و افراد زیر 40 سال به ندرت به این بیماری مبتلا می شوند و همچنین  سیگاری ها، دو یا سه برابر غیرسیگاری ها به سرطان مثانه مبتلا می شوند.

وی بیان کرد: برخی از كارگران به دلیل مواد سرطان زای موجود در محل كار خود، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قراردارند، كارگران صنایع لاسیتك سازی، مواد شیمیایی و چرم، آرایشگران، ماشین كاران، كارگران صنایع فلزی، كسانی كه در چاپخانه ها شاغلند، نقاشان، كارگران منسوجات و رانندگان كامیون از جمله مشاغلی هستند که در معرض خطر قراردارند.

وی با بیان اینکه برخی از داروهایی كه در درمان سرطان و برخی بیماری های دیگر استفاده می شوند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهند، گفت: احتمال ابتلای مردان به سرطان مثانه دو یا سه برابر زنان است.

دکتر خسروی زادگان افزود: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در كسانی كه یك یا چند نفر از اعضای خانواده شان به سرطان مثانه مبتلا هستند و یا در افرادی كه درگذشته به این سرطان مبتلا بوده اند، بیش تر از دیگران است.

وی گفت: وجود خون در ادرار، درد درحین ادرار، تكرر ادرار و یا احساس نیاز بی مورد به دفع ادرار از نشانه های رایج سرطان مثانه هستند که باید به این نکته توجه کرد که وجود این نشانه ها، صددرصد به معنای وجود سرطان مثانه نیست و عفونت ها، سنگ های مثانه و تومورهای خوش خیم نیز می توانند موجب بروز این علایم شوند.

دکتر خسروی زادگان اظهارداشت: كسانی كه این علایم را دارند باید به پزشك مراجعه كنند تا وی بتواند مشكل را هرچه سریع تر تشخیص داده و درمان كند.

وی افزود: مبتلایان به سرطان مثانه گزینه های درمانی زیادی دارند، ممكن است تحت جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا درمان بیولوژیك قراربگیرند و برخی از بیماران تحت تركیبی از این روش ها قرارمی گیرند.

کارشناس مسئول سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بیماری سرطان قابل علاج است اگر به موقع مراجعه کنیم و تشخیص داده شود.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir


مطالب پیشنهادی:
چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود می‌شویم؟
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه تناسلی در مردان
دوران بارداری و عفونت ادراری
عفونت ادراری زنان از تشخیص تا درمان