پروفسور فرهاد فرید، جراح ارتوپد و فوق‌تخصص طب ورزشی و رئیس انجمن ‌GIMOS (ایران و آلمان)‌می‌گوید: دیسك...

مدتی است وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوم یا كار سنگینی انجام می‌دهم، كمرم بشدت درد می‌گیرد. به پزشك مراجعه كرده‌ام، ظن تشخیص وی دیسك كمر بوده است. این سخن بسیاری از بیمارانی است كه هنوز برای درمان درد كمر خود به پزشك مراجعه می‌كنند.

طی تحقیقات به عمل آمده، خوشبختانه بیماران در این گروه از بیماری، مشكل خاصی ندارند و با بسیاری از امكانات و وسایل (تشخیصی، درمانی)‌ می‌توان ضایعه را كمرنگ و تا حدی از بین برد.
پروفسور فرهاد فرید، جراح ارتوپد و فوق‌تخصص طب ورزشی و رئیس انجمن ‌GIMOS (ایران و آلمان)‌می‌گوید: دیسك غضروفی است كه بین 2 مهره قرار گرفته است و همچون فنری از فشار مهره بالایی كمر به مهره پایینی جلوگیری به عمل می‌آورد.

به گفته این پزشك متخصص، دیسك در ناراحتی‌های مختلف به خاطر ورزش، چاقی، تصادفات، موارد مادرزادی، جابه‌جایی مهره‌ها، آرتروز و بالا بودن سن، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و مقدار آب موجود در آن كم و ارتفاعش كاهش می‌یابد و در نتیجه دو مهره به هم نزدیك می‌شوند.

همچنین وی می‌افزاید: این ساختار باعث جلوگیری از افتادن دیسك در نخاع و فشار روی اعصاب و در نهایت جلوگیری از اختلال اعصاب و فلج قسمتی از عصب می‌شود.
 

علائم بالینی بیماری

از علائم بالینی این بیماری می‌توان به كمردردهای مزمنی كه نزدیك 55 درصد افراد جامعه را شامل می‌شود، اشاره كرد.

به گفته این فوق‌تخصص طب ورزشی، وقتی دیسك جلو بیفتد، باعث تنگی نخاع می‌شود كه در برخی از مواقع منجر به پاره شدن پرده دیسك و افتادن محتویات دیسك به روی نخاع می‌شود كه در این حال با تكنیك‌هایی كه وجود دارد، بیمار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

این بیماری سن خاصی ندارد و می‌توان زمان شروع آن را از 18 سالگی ذكر كرد. شایان ذكر است در میان ورزشكاران، اسب‌سواران، بازیكنان فوتبال، بارفیكس، خرك، بادی بیلدینگ، كشتی و وزنه‌برداران بیش از سایرین گرفتار این بیماری می‌شوند.
 

یك تكنیك جدید

«قسمتی از جلوافتادگی‌های دیسك با ورزش‌های مختلف آب‌درمانی، فیزیوتراپی، الكتروتراپی و...» قابل درمان هستند. پروفسور فرید ضمن اشاره به این مطلب می‌افزاید: اگر این روش‌های درمانی پس از 3 الی 4 ماه كارساز نباشد و كمردرد بیمار مزمن شود، باید تصمیمات دیگری برای آن اندیشیده شود.

كمردردهای شدید و گرفتاری مهره‌های 4 و 5 باعث فشار به عصب و كشیده‌شدن بیماری به یك پا و گاهی تا زانو و انگشتان پا از علایم محسوس در دیسك كمر است.

به گفته این جراح ارتوپد جراحی‌هایی كه تاكنون برای بیماری دیسك صورت می‌گیرد از طریق نخاع و یا در صورت كم‌بودن فضا، برداشتن قسمتی از مهره است كه در تكنیك‌های جدید درمانی (همانند جایگذاری یك دكمه یا جك از پشت ستون فقرات بدون باز كردن نخاع) فاصله ایجاد شده فتق دیسك (دیسك جلوافتاده) بالای 87 درصد، به جای خود باز می‌گردد كه پس از درمان آن، امكان عود بیماری بسیار كم می‌شود.

رئیس انجمن GIMOS  می‌افزاید: پس از گذشت 5 سال از چنین تكنیكی در درمان دیسك كمر، طی 800 عمل جراحی انجام شده، نزدیك به 90 درصد از بیماران بهبود یافته‌اند، مگر این‌كه تصادف و یا حوادث غیرمترقبه‌ای رخ بدهد.

وی یادآور می‌شود: با عدم درمان به موقع این بیماری به مرور زمان آب دیسك كم و كمتر می‌شود و فتقی كه جلو افتاده، پس از گذشت زمانی، پاره می‌شود و محتویات آن به روی نخاع می‌افتد ولی با به‌كار‌گیری تكنیك جدید در این بیماری 90 درصد از بیماری قابل درمان می‌شود، چرا كه در این عمل جراحی به دو مهره و دیسك وسط آنها هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و از آنجایی كه برش بسیار كوچك است، عضله و تاندون‌های دور مهره، متوجه آسیب‌ زیادی نمی‌شود.

آمارها نشان می‌دهند كه پس از عمل جراحی دیسك كمر، بسیاری از بیماران مجددا دچار درد كمر می‌شوند. دكتر فرید با اشاره به این‌كه پس از انجام عمل جراحی در واحدهای حركتی اختلاف ایجاد می‌شود یادآور می‌شود؛ ممكن است در عمل‌های جراحی سنتی، كمردردهای حاد از بین بروند ولی با سرد و گرم شدن هوا، خم و راست شدن و ... فرد دوباره درد را در ناحیه دیسك حس می‌كند چرا كه این واحد برای همیشه از بین رفته است.
 

بهترین توصیه

در پایان این فوق‌تخصص طب ورزشی تصریح می‌كند، كه با ورزش و تغذیه سالم می‌توان از بروز چنین بیماری پیشگیری كرد، چرا كه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: جام جم آنلاین
 
مطالب پیشنهادی:
توصیه‌هایی برای مقابله با کمردرد 
خلاصی از کمردرد در 15 دقیقه! 
توانبخشی درآسیبهای مفصلی 
گودی بیش از حد كمر 
ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد بارداری