جراحی افزایش قد برای چه کسانی مناسب است؟
انجام ورزش‌های کششی و پرشی مانند بارفیکس و بسکتبال به طور غیرمستقیم در افزایش قد موثر است.
یک جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه خصوصیات ذاتی و وراثت مهم‌ترین عوامل در رشد قد است، گفت: تغذیه مادر در دوران جنینی و هم‌چنین تغذیه دوران کودکی بسیار با اهمیت و در افزایش قد افراد در آینده تاثیرگذار است.

رحیم تسلیمی با اشاره به اینکه رشد قد در دختران تا 14 سالگی و در پسران تا 16 سالگی ادامه دارد، افزود: اگرچه پس از این سنین رشد قد در دختران تا 18 سالگی و در پسران تا 20 سالگی ادامه می‌یابد اما میزان رشد نسبت به دوره نخست کمتر است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از هورمون‌های رشدی نیز در افزایش قد موثر است، گفت: استفاده از برخی داروهای هورمونی در دوره بلوغ موجب افزایش قد می‌شود اما باید توجه داشت مصرف این داروها علاوه بر افزایش قد عوارضی جانبی دیگری نیز به دنبال دارد. این جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه مصرف دارو برای رشد قد باید تا قبل از بسته شدن صفحه‌های رشد استخوان باشد، خاطرنشان کرد: مصرف داروهای هورمونی بهتر است در مرحله نخست رشد یعنی 14 سالگی برای دختران و 16 سالگی برای پسران انجام شود چرا که پس از آن داروها اثرات کمتری بر رشد خواهد داشت.

تسلیمی با اشاره به تاثیر غیرمستقیم ورزش بر رشد قد گفت: انجام ورزش‌های کششی و پرشی مانند بارفیکس و بسکتبال به طور غیرمستقیم در افزایش قد موثر است و به طور کلی تاثیر آن‌ها بر قد افراد بیش از چند سانتی‌متر نیست.

وی هم‌چنین با اشاره به جراحی‌های افزایش قد گفت: این جراحی‌ها ویژه افرادی است که نقصی در عضو بدن دارند و با توجه به عوارضی که به دنبال دارد به افراد سالم توصیه نمی‌شود. این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه مشکلات مادرزادی مانند کوتاه‌تر بودن یکی از پاها می‌تواند با جراحی‌های افزایش قد اصلاح شود، ادامه داد: انجام عمل جراحی افزایش قد برای افراد سالم می‌تواند عوارضی مانند مشکلات عضلانی، مشکلات عصبی، درد مفاصل دو طرفه، آسیب دیدن مچ و ساق پا یا آسیب دیدن مفاصل لگن، زانو را به همراه داشته باشد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:

سن شروع ورزش در قد بلند شدن موثر است
چگونه می توانم قد بلندی داشته باشم؟
نکته ای قابل توجه دختران قد بلند
آخرین فرصت شما برای قد‌بلند شدن چه زمانی است؟
علل کوتاهی قد در کودکان و راههای درمان آن