شعار سال 2014؛ خون سالم برای نجات مادران
«خون یك هدیه برای زندگی»؛ این اولین شعاری بود که ده سال پیش برای روز جهانی اهداکنندگان خون برگزیده شد. سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، انجمن بین‌المللی انتقال خون و فدراسیون بین‌المللی سازمان‌های اهدای خون از سال 2004 تصمیم گرفتند تا 14 ژوئن سالروز تولد كارل لنداشتاینر؛ برنده جایزه نوبل پزشكی سال ۱۹۳۰  را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کنند.

لنداشتاینر نزدیک به یک قرن پیش با كشف گروه‌های خونی اصلی و تكمیل سیستم گروه‌بندی ABO نشان داد تركیب و آمیختن خون‌های گروه‌های متفاوت با همدیگر، حركت گلبول‌های قرمز خون را كه حامل اكسیژن‌هستند، كند می کند و اثرهای مرگباری دارد. این یک کشف بسیار پر اهمیت بود و به همین دلیل 10سال است در روز 14 ژوئن مراسمی ویژه با حضور نمایندگان کشورها و اهداکنندگان برگزیده به میزبانی یکی از کشورها برگزار می‌شود. در ماه می 2005 نیز وزرای بهداشت كشورهای جهان در پنجاه و هشتمین مجمع بهداشت جهانی بیانیه مشتركی در زمینه تعهد و حمایت از اهدای خون داوطلبانه به امضا رساندند.

در واقع  14 ژوئن (24 خرداد) فرصتی ایجاد کرد تا افراد زیادی در كشورهای مختلف برای رسیدن به كیفیت و كمیت مطلوب خون و فرآورده‌های آن تلاش کنند.

از همان نخستین گام اهداف بسیاری برای این روز در نظر گرفته شد که تقدیر و سپاسگزاری از اهداکنندگان خون، فرهنگ سازی برای اهدای خون، تشویق تعداد بیشتری از مردم برای اهدای خون مستمر و دستیابی به اهدای خون 100 درصد داوطلبانه مهمترین آنها بود. حالا 10 سال از آن روز می گذرد و هر سال یک شعار برای خود داشته،  2005 با شعار ستودن خون اهدایی شما آمد و 2006 شعار خون سالم نجات بخش زندگی سر داد. برای 2007 شعار خون سالم، مادر سالم، نوزاد سالم انتخاب شد و  شعار 2008 بر اهدای مستمر خون تاکید داشت. 2009 اهدای داوطلبانه پلاسما ترویج شد  و 2010 گفت خون جوان در رگهای جهان است.

شعار 2011 می گفت اهدای خون بیشتر نجات زندگی بیشتر را به دنبال دارد و در شعار 2012 هر اهداكننده یك قهرمان محسوب شد. در 2013 نیز اهدای خون، هدیه ای برای زندگی به عنوان شعار سال انتخاب شد. حالا در سال 2014 دوباره به موضوع اهدای خون برای مادران پرداخته شده  و شعار امسال «خون سالم برای نجات مادران» است.

انتخاب این شعار اهداف بسیاری را دنبال می کند مهمتر از همه اینکه متولیان سلامت، به ویژه در کشورهایی که نرخ مرگ و میر مادران بالاست، اطمینان حاصل کنند که خون و فرآورده های خونی سالم برای مادرانی که در آستانه زایمان هستند، در دسترس است و فعالیت مراکز خدمات ملی خون در چنین کشورهایی باید در سال 2014 بر تأمین خون سالم برای مادران متمرکز شود. علاوه بر این پیشنهاد می شود که این موضوع در دستور کار سایر برنامه های بهداشتی مرتبط با مادران نیز قرار گیرد.

برجسته  کردن اینکه چگونه خون سالم از اهدای خون داوطلبانه می تواند زندگی زنان را نجات دهد از سوی سازمان جهانی بهداشت و سایر همکاران در سراسر جهان یکی دیگر از اهدافی است که برای روز جهانی اهداکنندگان خون در سال 2014 درنظر گرفته شده است.

هر سال روز جهانی اهداکنندگان خون، سازمان جهانی بهداشت را یک گام به هدفش نزدیکتر می کند چرا که این سازمان می خواهد، خون مورد نیاز بیماران در همه كشورها تا سال 2020 از طریق اهداكنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مادی تأمین شود که البته جای امیداروی نیز وجود دارد. گزارش های این سازمان حاکی از آن است که در سال 2013، 60 كشور توانسته اند به اهدای 100 درصد داوطلبانه خون دست پیدا كنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : پورتال سازمان انتقال خون ایران

مطالب پیشنهادی:
به بهانه "روز جهانی سالمند"
به بهانه "هفته جهانی ناشنوایان"
10 فرمان برای مراقبت از قلب، به بهانه روز جهانی قلب
به بهانه گرامیداشت "روز پزشک"
به بهانه "روز جهانی پیشگیری از خودکشی"