بیماری ستاره فوتبال آرژانتین چیست؟
نخستین بار مسی حین بازی در تیم بارسلونا در فینال سوپرکاپ اسپانیا در مقابل رئال مادرید در سال 2011 بالا آورد.
تیم ملی فوتبال آرژانتین در بازی دوستانه‌ای با تیم ملی رومانی در آستانه جام جهانی 2014 به نتیجه مساوی صفر بر صفر اکتفا کرد، اما مهم‌ترین اتفاق بازی برای آرژانتینی‌‌ها در دقیقه هفتم بازی رخ داد؛ یعنی هنگامی که لیونل مسی، کاپیتان تیم، استفراغ کرد. مسی ناگهان خم شد، دست چپش را روی دهانش گذاشت و روی چمن میدان بازی بالا آورد...

خوشبختانه حال مسی آنقدر خوب بود که بتواند تا دقیقه 90 به بازی ادامه دهد اما نخستین بار نبود که مسی 26 ساله حین یک بازی مهم استفراغ می‌کرد و این چهارمین بار بود که در حین یک بازی مهم بالا می‌آورد. تهوع ناشی از ورزش، عارضه‌ای شامل احساس تهوع یا استفراغ است که می‌تواند مدت کوتاهی پس از توقف فعالیت ورزشی یا در حین انجام آن رخ دهد. این عارضه ممکن است به علت فعالیت جسمی مفرط و بیش از حد یا پس از پایان دادن ناگهانی یک وعده ورزش باشد.

نخستین بار مسی حین بازی در تیم بارسلونا در فینال سوپرکاپ اسپانیا در مقابل رئال مادرید در سال 2011 بالا آورد اما چند دقیقه بعد توانست به رئال مادرید گل بزند. یک سال بعد هم در وقت بین دو نیمه بازی آرژانتین و بولیوی، استفراغ کرد. لیونل مسی پس از این بازی که در ارتفاع 4 هزار متری در بالای سطح دریا انجام شد، استفراغش را به ارتفاع بالای محل بازی نسبت داد و گفت برخی دیگر از بازیکنان نیز دچار سردرد و سرگیجه شده‌اند. 6 ماه پیش نیز این بازیکن در بازی تیم بارسلونا با تیم لوانت که با نتیجه 7 بر صفر به نفع بارسلونا تمام شد و مسی در آن 2 گل به ثمر رساند، بالا آورد و نهایتا پس از 20 دقیقه از بازی بیرون رفت.

مسی پس از بازی اخیر با تیم رومانی در شهر بخارست در پاسخ به خبرنگاران گفت چنین استفراغ‌هایی همیشه برای او اتفاق می‌افتاده. مربی آرژانتین، آلخاندرو سابلا، به خبرنگاران گفت: «علت استفراغ او نوشیدن بسیار سریع آب حین بازی است.»

کدام ورزشکاران در خطرند؟
بسیاری از افرادی که به ورزش‌های پرشدت مانند ایروبیک یا دوچرخه‌سواری می‌پردازند، تهوع ناشی از ورزش را گزارش کرده‌اند. یک بررسی روی 20 داوطلب در دانشگاه ناگویای ژاپن نشان داد میزان تهوع ناشی از ورزش پس از غذا خوردن بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین کم‌آبی بدن حین ورزش یک علت شناخته‌شده تهوع ناشی از ورزش است. به گفته پژوهشگران، ورزش با شدت زیاد باعث می‌شود جریان خون از معده به عضلات منحرف شود و به این علت تهوع به وجود آید. یک علت احتمالی دیگر تهوع ناشی از ورزش، پرآبی بدن است. نوشیدن مقدار زیاد آب در حین فعالیت ورزشی شدید (مثلا دوی ماراتون) نیز می‌تواند به تهوع، اسهال، گیجی و لرزش عضلانی بینجامد. نوشیدن زیاد باعث رقیق شدن الکترولیت‌های خون نیز می‌شود و به افت میزان سدیم خون (هیپوناترمی) می‌انجامد که می‌تواند منجر به تهوع ورزشی شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com