گن لاغر می کند؟
گن‌هایی كه پزشكان بعد از عمل جراحی یا در مواردی خاص تجویز می‌كنند حتما باید طبق دستور استفاده شوند.
شاید شما هم مثل بیشتر خانم‌ها از دیدن چربی‌های اضافه بدنتان كلافه وعصبی هستید به خصوص وقتی قرار است به یك مهمانی بروید. در این شرایط عصبی‌تر می‌شوید و حاضرید هر كاری بكنید تا اندامتان جمع‌وجور شود. حالا اگر در این شرایط، گن‌های لاغری به شما پیشنهاد شود، تمام فكر و ذكرتان مشغول آن می‌شود تا با یك تیر دو نشان بزنید. هم اندامتان شكل بهتری پیدا ‌كند هم به مرور زمان لاغر شوید. اما آیا واقعا استفاده از این گن، توصیه می‌شود و مهم‌تر اینكه آیا این گن‌ها در لاغری تاثیرگذارند؟

1.گن به چه درد می‌خورد؟
گن‌ها سال‌های زیادی است كه وارد زندگی آدم‌ها شده‌اند. اولین دلیل شهرت گن به مسایل پزشكی برمی‌گردد چون در ترمیم، تاثیر عجیب و شگفت‌انگیزی دارد. مثلا بعد از بعضی جراحی‌ها به كار می‌رود تا در ترمیم و بهبود زخم محل عمل كمك كند. گن‌ها از پارچه‌های كشی مثل لیكرا و اسپاندكس تهیه می‌شوند. وقتی گن می‌پوشید، پارچه كشی و محكم آن، ناحیه مربوط در بدن را تحت‌فشار قرار می‌دهد و اگر در محل مربوطه تجمع چربی یا بدشكلی خاصی وجود داشته باشد، تا حدی ظاهر آن را بهتر نشان می‌دهد.

2.گن لاغر می کند؟
بعضی تولیدكننده‌های گن، مدعی هستند گن‌های مخصوص لاغری تولید كرده‌اند. آنها بر این باورند كه به دلیل تعریق زیاد هنگام پوشیدن گن، كاهش وزن (كاهش توده چربی محل موردنظر) اتفاق می‌افتد. این ادعا هم درست است و هم غلط. گن مثل تمام لباس‌ها و پوشش‌های سفت و محكم باعث می‌شود میزان تعریق در ناحیه مربوطه بیشتر و در نتیجه حجم آب بدن به سرعت كم شود و همین كاهش حجم آب به‌طور موقت كاهش وزن ایجاد می‌كند. نكته اینجاست كه این وضعیت بلافاصله برمی‌گردد یعنی به محض كاهش حجم آب بدن، فرایند تشنگی باعث می‌شود سطح آب بدن دوباره به حالت قبلی برگردد و وزن به شرایط قبلی برسد. در كشور ما و طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، اثربخشی گن‌های لاغری مورد تایید نیست.

3.گن باعث تسریع لاغری می شود؟
بعضی تولیدكنندگان گن‌های لاغری معتقدند این گن‌ها با ماساژ ظریف (میكروماساژ) فشاری آرام و مداوم روی بدن ایجاد می‌كند اما طبق نظر متخصصان مداركی وجود ندارد كه نشان دهد این فرایند در لاغری تاثیر داشته باشد. البته میكروماساژ در رفع سلولیت (فرورفتگی‌های موجود در بافت چربی) تا حدی موثر است اما در كاهش وزن نقشی ثابت شده ندارد. گروهی دیگر از تولیدكنندگان ادعا می‌كنند فشار نسبتا شدید ناشی از گن‌های لاغری باعث تسریع لاغری می‌شود. این ادعا نیز از طرف متخصصان تایید نشده و فقط فشار زیاد گن باعث جمع و جور شدن بافت چربی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود فرد ظاهرا لاغرتر به نظر برسد. نكته جالب توجه این است كه این حمایت مصنوعی از بافت‌های بدن با گن حتی ممكن است روند كاهش وزن را كند كند، چون باعث تحلیل (آتروفی) عضلات حمایت‌كننده بدن می‌شود. متخصصان فقط در یك مورد تاثیر گن را در لاغری تایید كرده‌اند و آن هم در ورزشكاران است. گن‌های مخصوص ورزشكاران برعكس گن‌های زیبایی، باعث بهبود ظاهر ورزشكاران می‌شوند. این گن‌ها گردش خون را بهبود می‌بخشند و حمایتی مضاعف برای عضلات تامین می‌كنند. وقتی ظاهر یك ورزشكار بهتر شود، انگیزه او برای ورزش بیشتر می‌شود و علاوه بر كاهش وزن، اندامی متناسب پیدا می‌كند.

4.گن بعد از عمل جراحی مفید است؟
گن‌هایی كه پزشكان بعد از عمل جراحی یا در مواردی خاص تجویز می‌كنند حتما باید طبق دستور استفاده شوند زیرا با توجه به بیماری یا جراحی مربوطه، آثار سودمندی دارند. معمولا این گن‌ها، روزی 24 ساعت به مدت 2 هفته تجویز و باعث بهبود جریان خون ناحیه و ترمیم محل عمل می‌شوند ضمنا حمایتی خوب از محل موردنظر به وجود می‌آورند. در مواردی كه فرد به دیابت مبتلاست یا زیاد سرپا می‌ایستد یا خیلی به مسافرت می‌رود، استفاده از گن‌های مخصوص پا توصیه می‌شود تا جریان خون را بهبود دهد و جلوی لخته‌شدن آن را بگیرد. در این موارد گن مخصوص باید حتما با مشورت پزشك تهیه شود. گن‌هایی كه ناحیه شكم و كمر را می‌پوشانند تا حدی فشار روی ستون فقرات را كاهش و كمردرد را تسكین می‌دهند.

5.گن عارضه دارد؟
گاهی بعد از پوشیدن گن، خارش و قرمزی پوست دیده می‌شود. جنس این گن‌ها به شكلی است كه گرما و تعریق اضافی را در خود نگه می‌دارد و در بیشتر مواقع چند لایه مختلف پارچه و الیاف در آنها به كار می‌رود. بنابراین امكان دارد فرد به یكی از این مواد، حساسیت نشان دهد و اتفاقا چون در محل گن، دما بالا می‌رود و تعریق اتفاق می‌افتد، محیط مرطوب‌ می‌شود و واكنش حساسیت بیشتر می‌شود. گاهی آنقدر حساسیت شدید است كه خارش و ضایعات اگزمایی هم به وجود می‌آید. در بعضی موارد نادر، به خصوص اگر گن تنگ‌تر از سایز واقعی باشد، امكان كبودی‌های زیرپوستی هم وجود دارد.

6.گن کوچک خطر دارد؟
اگر گن كوچك‌تر از سایز باشد، احتمال دارد چین‌های ریزی روی پوست به وجود بیاید. در ضمن گن می‌تواند حركات بدن و خاصیت الاستیكی (كشسانی) پوست را كاهش دهد. به همین دلیل بهتر است زیاد از آن استفاده نشود. در شرایطی كه سایز گن مناسب نباشد و بسیار تنگ باشد، ممكن است عروق لنفاوی را ببندد و در ناحیه موردنظر ورم ایجاد كند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!