استفاده مشترک از این لباس مطلقا ممنوع!
بهداشت جوراب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است...
متاسفانه در برخی از خانواده‌ها، مادر و دختر یا پدر و پسر، برادرها یا خواهرها، از جوراب‌های مشترک استفاده می‌کنند و نمی‌دانند با این کار، چه خطرهای پوستی جدی‌ای آنها را تهدید خواهدکرد.

بعضی از بیماری‌های پوستی مانند قارچ‌های پوستی، ویروس‌های عامل بیماری زگیل، ویروس‌های عامل بیماری ملوسکوم (نوعی ضایعه پوستی شبیه به زگیل) و عامل بیماری زرد زخم می‌توانند به راحتی از پوست فردی به پوست فرد دیگری منتقل شوند، بنابراین باید برای پیشگیری از ابتلا به اینگونه بیماری‌های پوستی، حتما هركسی جوراب‌ مخصوص به خودش را داشته باشد و حتی در شرایط اضطراری هم جوراب دیگران را نپوشد.

از طرف دیگر، بهداشت جوراب‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. جوراب‌های کثیف و آلوده می‌توانند به سادگی باعث ابتلا به عفونت‌های پوستی در ناحیه کف پا و بین انگشتان شوند. بنابراین شستن روزانه جوراب‌ها و پوشیدن آنها به صورت کاملا خشک به همه افراد پیشنهاد می‌شود.

یکی از نگرانی‌های برخی از والدین برای پوشاندن جوراب به پای نوزادان و کودکان خود، تاثیر گرفتن شکل و ظاهر پا از جوراب‌هاست. بهتر است بدانید جوراب‌ها برای محافظت از پوست پای ما طراحی شده‌اند و نمی‌توانند کوچک‌ترین تاثیری بر شکل‌گیری پاها داشته باشند. تنگ بودن جوراب‌ها یا سفت بودن کش آنها می‌تواند باعث آزار پوست پای بچه‌ها و حتی ما بزرگ‌ترها شود. پس برای جلوگیری از امتناع بچه‌ها از پوشیدن جوراب به خصوص در روزهای سردتر سال، بهتر است جورابی به اندازه پاهایشان بخرید تا از پوست پاها در برابر عوامل محیطی و سرما محافظت شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com