عده‌ای می‌گویند نگاه کردن به ماه کامل، روابط زناشویی یا خوردن غذاهای تند باعث شروع درد زایمان می‌شود.
باورهای خرافی درباره بارداری در تمام نقاط جهان وجود دارد؛ بعضی‌ها معتقدند اگر شکم مادر متمایل به بالا باشد، فرزند او پسر و اگر رو به پایین باشد، فرزندش دختر است اما پایین افتادن شکم فقط نشانه این است که جنین به قسمت‌های پایین لگن متمایل شده و زمان زایمان نزدیک است.

شکل شکم خانم باردار به عوامل مختلفی از قبیل اندازه عضلات، ساختمان رحم، موقعیت جنین و میزان بافت چربی ناحیه شکم بستگی دارد. عده‌ای می‌گویند نگاه کردن به ماه کامل، روابط زناشویی یا خوردن غذاهای تند باعث شروع درد زایمان می‌شود ولی هیچ شواهدی علمی‌ای در این زمینه نداریم.

ویارهای به خصوصی را مربوط به جنسیت جنین می‌دانستند و می‌دانند مثلا ویار شوری را به دلیل مذکر بودن و ویار شیرینی را به علت مونث بودن جنین می‌پندارند، باید بدانید خانم باردار ممکن است به مواد غذایی مختلفی ویار پیدا کند که هیچ ارتباطی با جنسیت جنین او ندارد. شنیده‌ایم که می‌گویند «اگر دماغت باد کند، دختر می‌زایی» تاکید می‌کنم که باد کردن بینی در دوران بارداری به دلیل افزایش میزان هورمون استروژن در بدن خانم است.

افزایش این هورمون جریان خون را در بافت مخاطی افزایش می‌دهد و باعث تورم آن می‌شود. البته اگر خانمی در دوران بارداری دچار تورم در ناحیه کل صورت، انگشتان، دست‌ها و پاها شد، باید احتمال فشار خون و مسمومیت بارداری را بدهد و به‌سرعت به پزشک متخصص مراجعه کند. یکی دیگر از باورهای غلط که نه تنها خانم‌ها که بسیاری از آقایان را هم می‌ترساند، در مورد برقراری روابط زناشویی در دوران بارداری است.

عده‌ای تصور می‌کنند که در دوران بارداری روش‌های جلوگیری هم لازم است در حالی كه در هنگام بارداری دیگر تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود که به روش جلوگیری نیاز داشته باشید.

برخی زوجین تصور می‌کنند روابط زناشویی باعث پارگی غشاهای محافظت‌کننده جنین و سقط می‌شود اما از جدار شکم تا ساک آمنیوتیکی 7 لایه بافت محافظ وجود دارد به علاوه در این دوران مرتب از رحم مخاط ترشح می‌شود تا این فضا دچار عفونت نشود. تنها استثنا در مورد روابط‌زناشویی دوران بارداری خانم‌هایی هستند که متخصص زنان‌ به آنها تاکید کرده در دوران بارداری به دلیل شرایط منحصر به فردشان این روابط را نداشته باشند. البته روابط زناشویی باید در وضعیتی باشد که به شکم خانم فشار نیاید و دفعات آن هم حداکثر هفته‌ای یک بار باشد زیرا پروستاگلاندین اسپرم‌ها می‌تواند شرایط زایمان را در بدن خانم ایجاد کند.

اگر خانمی به دنبال نزدیکی دچار درد کمر و شکم و خونریزی شد، باید مدتی روابط زناشویی نداشته باشد. باورهای غلطی که در جامعه رایج شده، به همین چند موردی که ما اینجا ذكر كردیم، خلاصه نمی‌شود. اصحاب رسانه باید تلاش کنند تا باورهای غلط را از ذهن مردم حذف کنند.

دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟