آشنایی با بیماری ALS، بیماری چالش سطل یخ!
شیوع ALS معمولاً افراد 40 تا 50 سال را در بر می‌گیرد اما به معنی عدم ابتلای افراد جوان‌تر و مسن‌تر نیست.
استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح علایم و عوامل بیماری ALS گفت: این بیماری هنوز درمان خاصی ندارد و معمولاً اختلال حرکتی در اندام‌ها، یکی از علائم این بیماری است.
علی یونسی با بیان اینکه ALS بیماری حرکتی است که اندام‌ها را درگیر می‌کند، اظهارداشت: این بیماری پیش‌رونده است و ظرف حدود 4 سال فرد مبتلا را از پا می‌اندازد، متأسفانه به علت ناشناخته بودن علت ابتلا، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. وی افزود: همچنین راه قطعی تشخیصی وجود ندارد و تشخیص پس از بررسی بیماری‌های دیگر است که علائمی مشابه ALS دارند. وی ادامه داد: شیوع این بیماری در هر دو جنس به طور مساوی است و یک تا دو نفر در هر صدهزار نفر را مبتلا می‌کند، بنابراین جزء بیماری‌های نادر است و کار زیادی برای فرد مبتلا نمی توان انجام داد.

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع این بیماری معمولاً افراد 40 تا 50 سال را در بر می‌گیرد اما به معنی عدم ابتلای افراد جوان‌تر و مسن‌تر نیست. این این متخصص علوم اعصاب با معرفی ژنتیک به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز ALS اظهارداشت: به نظر می‌رسد ژنتیک یکی از عوامل اصلی این بیماری باشد، بیماری مشابه در اعضای خانواده یک چهارم بیماران دیده می‌شود از طرفی ژن‌های SOD1 &ALS2 در بروز این بیماری نقش موثری دارند.

وی افزود: فرد مبتلا در یکی از اندام‌هایش احساس ضعف می‌کند مثلاً موقع راه رفتن پاهایش می‌افتند و پس از مراجعه به پزشک و شکایت در این زمینه و بررسی عوامل متعدد این بیماری تشخیص داده می‌شود، گاهی مشکلات حرکتی در اندام‌ها دیده می‌شود و گاهی در چشم خود را نشان می‌دهد از طرفی گاهی عضلات تنفسی را درگیر می‌کند که در حالت پیش‌رونده بیمار توان تنفس ندارد.

استادیارعلوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این بیماری پروتئین‌هایی در اعصاب حرکتی که در قشر مخ و نخاع وجود دارند، تجمع پیدا می‌کنند که موجب از بین رفتن سلول می‌شود. وی با بیان اینکه تنها یک دارو برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری وجود دارد، تصریح کرد: هر چند درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما یک دارو شناخته شده است که می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد اما نمی‌تواند جلوی از پا افتادن مبتلایان را بگیرد.

وی افزود: در شبکه ملی تحقیقات بیماری مغز و اعصاب که مجوز آن توسط وزارت بهداشت صادر شده و در حال راه‌اندازی است، آمار مبتلایان به این بیماری‌ها را ثبت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی این بیماری با MS اشتباه گرفته می‌شود، تفاوت این دو بیماری یکی در جنسیت است که در MS شیوع در زنان بیشتر از مردان است و از طرفی در MS پلاک‌هایی که ایجاد می‌شوند در تمام نقاط مغز دیده می‌شوند اما در ALS تنها در قسمتهای حرکتی به چشم می‌خورند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس