نگران نباشید ولی احتیاط کنید
سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری ابولا را بی‌سابقه‌ترین و جدی‌ترین سطح شیوع این بیماری اعلام كرده است.
ابولا همچنان در جهان قربانی می‌گیرد اما به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت کشورهیچ خطری زائران ایرانی را در عربستان تهدید نمی‌کند.
آنها می‌گویند تنها یك مورد مشكوك از ابولا شناسایی شده بود كه نتیجه آزمایش‌ها ابتلا به ابولا را تأیید نكرده. وزارت بهداشت در عین حال به زائران امیدواری می‌دهد كه بدون هیچ نگرانی و با آرامش اعمال حج را انجام دهند؛ چراكه تمهیدات لازم برای زائران تدارك دیده شده است. با وجود این زائرانی كه از چند روز دیگر به حج اعزام می‌شوند، خانواده‌های آنها نگران هستند و این نگرانی البته بیشتر مربوط به كمبود اطلاعات درباره این بیماری می‌شود.
اما ابولا چیست، از كجا آمده، در چه شرایطی منتقل می‌شود و چقدر می‌تواند خطرناك باشد.

بی‌سابقه و جدی
سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری ابولا را بی‌سابقه‌ترین و جدی‌ترین سطح شیوع این بیماری اعلام كرده است. بیماری ویروسی ابولا بعد از ورود به بدن با تب و خونریزی همراه است و در 50 تا 90درصد موارد به مرگ منجر می‌شود. این بیماری برای نخستین‌بار در سال1976 در سودان و كنگو دیده شد و از آن زمان تا به حال كشورهای دیگر آفریقا را نیز درگیر كرده. ابولا از زمان ورود به بدن میزبان، بین 2تا 21روز علائم خود را نمایان می‌كند. كارشناسان معتقدند كه این ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود و میزبان اصلی آن نوعی خفاش است. تب، ضعف شدید، درد عضلانی، سردرد و گلودرد، تهوع، استفراغ، اسهال، اختلال عملكرد كبد و كلیه، خونریزی داخلی و خارجی از نشانه‌های اولیه بروز این بیماری است و وضعیت بیمار به سرعت رو به وخامت می‌رود.

تا 10شهریور بیش از 3هزارو69 نفر در جهان به ابولا مبتلا شدند و ازاین تعداد یك هزارو 552نفر فوت كردند كه ساكنان كشورهای آفریقایی بودند.

ابولا كجا هست؟
دكتر محمدمهدی گویا، مدیر اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌گوید: ابولا در حال حاضر محدود به 5كشور در منطقه غرب و مركز آفریقا یعنی گینه، سیرالئون، لیبریا، نیجریه و كنگو است. كسانی كه مبتلا به این بیماری می‌شوند می‌توانند دیگران را آلوده كنند، یعنی كسی تا وقتی علائم بیماری را پیدا نكرده نمی‌تواند دیگران را آلوده كند. این بیماری بر اثر تماس با خون حیوان آلوده، با ترشحات بدن حیوان آلوده و با تماس با احشای حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود و انتقال آن از راه تنفس بعید است. از این جهت می‌شود كمی آسوده خاطر بود چون تا‌كنون موردی از ابتلا حیوانات در عربستان به این بیماری گزارش نشده است. تنها دلیل نگرانی احتمالی رفت‌وآمد مبتلایان ابولا به عربستان در ایام حج است.

گویا، درباره اقدامات انجام شده توضیح می‌دهد: درمورد اینكه چه‌تصمیمی برای ایام حج گرفته خواهد شد هنوز تصمیم خاصی توسط سازمان جهانی بهداشت گرفته نشده اما وزارت بهداشت تمامی اقدامات اولیه را برای كنترل ابولا پیش‌بینی كرده تا زائران بدانند كه باید چه مراقبت‌هایی از خود بكنند. این آموزش‌ها و مراقبت‌ها با هماهنگی هیأت پزشكی حج و سازمان حج و زیارت مرحله به مرحله به اطلاع زائران رسیده است. تیم‌های فوق‌تخصصی وزارت بهداشت هم در مكه و هم در مدینه در طول ایام حج حضور خواهند داشت. این تیم علاوه بر تیم پزشكی حج است و مطالب آموزشی تهیه شده را به‌طور مرتب در اختیار حجاج قرار می‌دهیم. به این ترتیب امیدوار هستیم كه این بیماری طی ایام حج منتقل نشود.

او با تأكید بر اینكه نباید نگران بود اما باید احتیاط كرد، می‌گوید:هرچند سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده كه تب ابولا در عربستان مشاهده نشده، اما باز هم توصیه جدی ما به زائران این است كه نكات بهداشتی را رعایت كنند تا مشكلی برای‌شان ایجاد نشود. در موسم عمره گذشته كه بالاترین تعداد عمره‌گزار مشرف شده را داشتیم، خوشبختانه حتی یك مورد نیز ابتلا به بیماری كروناگزارش نشده است.

توصیه‌هایی درباره كرونا
تنگی نفس و تب شدید وسرفه از علائم ویروس كرونا است. اگر كسی این علائم را داشت به پزشك مراجعه كند. زائران از تماس با شتر به قصد تفریح در طول ایام حج جدا خودداری كنند. لبنیات غیرپاستوریزه به هیچ عنوان به‌ویژه لبنیات غیرپاستوریزه شتر مصرف نشود. توجه دقیق به توصیه مأموران بهداشتی هیأت پزشكی حج به سود خودتان است. مطالعه بسته‌های آموزشی مرتبط كه به هر زائر تحویل می‌شود را جدی بگیرید. چنانچه پس از بازگشت از سفر حج حتی یكی از علائم ذكر شده را مشاهده كردید، با پرهیز از خود درمانی، حتما به پزشك مراجعه كنید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین