بینی گوشتی را می‌شود عمل کرد؟
در ایران به ندرت ممكن است با كسی برخورد كنیم كه فقط بینی گوشتی یا بینی استخوانی داشته باشد و در اغلب موارد تركیب هر دو وجود دارد.
بینی گوشتی چیست و چه تفاوتی با بینی استخوانی دارد؟ بینی گوشتی اصطلاحی است كه مراجعه‌كنندگان به كار می‌برند و به بینی‌ای كه دارای پوست قطور و بزرگی قسمت نرم بینی یعنی یك سوم پایینی باشد می‌گویند. عواملی كه سبب بزرگی یك سوم پایینی بینی می‌شود عبارتند از: پوست قطور، بافت همبندی عضلانی زیاد در زیر پوست و غضروف‌های بزرگ و قطور پایینی كناری. از بین عوامل فوق آنچه شكل‌دهی بینی را بیش از همه مشكل می‌كند، پوست قطور است. از طرف دیگر مراجعه‌كنندگان، عبارت بینی استخوانی را هنگامی به كار می‌برند كه دو سوم بالایی بینی بزرگ و دارای قوز باشد. عناصر آناتومیك كه در این بزرگی نقش دارند عبارتند از استخوان‌های بینی، غضروف‌های بالایی كناری و كناره جلویی تیغه بینی.

با دكتر حمید ملكان‌راد، متخصص جراحی پلاستیك و استادیار دانشگاه علوم پزشكی ارتش در این باره به گفتگو نشسته‌ایم:

عمل كردن كدام بینی راحت‌تر است؛ بینی گوشتی یا بینی استخوانی؟
جراحی بینی یكی از تكنیكی‌ترین اعمال جراحی است و انجام آن هیچ‌گاه راحت نیست و نیازمند جراح باتجربه و دوره‌دیده است و یك جراح باتجربه و دوره‌دیده از عهده هر دو نوع بینی برمی‌آید ولی در هر مورد باید تكنیك‌های مناسب آن نوع را به كار برد.

بهبودی بینی گوشتی سریع‌تر است یا بینی استخوانی؟
هنگامی كه مشكل اصلی در بزرگی یا بدشكلی استخوان‌ها و غضروف‌های دو سوم فوقانی بینی و پوست نازك باشد با شكل دادن به اسكلت بینی و كشیدن پوست نازك روی آنها، می‌توان به سرعت شكل زیبای ساخته شده را آشكار كرد ولی اگر بافت نرم زیاد و به خصوص پوست قطور مشكل اصلی باشد، چون تورم ناشی از عمل، زیادتر و طولانی‌تر است برای اینكه شكل نهایی بینی معلوم شود باید بیمار و جراح صبر بیشتری داشته باشند. در افراد با پوست نازك شكل نهایی بینی در نمای نیمرخ پس از 6 ماه مشخص می‌شود ولی در نمای روبه‌رو ممكن است تا 18 ماه بینی به كوچك شدن ناشی از كاهش ورم ادامه دهد. این زمان برای پوست‌های قطور مطمئنا طولانی‌تر است.

آیا روش جراحی بینی استخوانی با بینی گوشتی متفاوت است؟
ابتدا یك نكته را بگویم، در ایران به ندرت ممكن است با كسی برخورد كنیم كه فقط بینی گوشتی یا بینی استخوانی داشته باشد و در اغلب موارد تركیب هر دو وجود دارد و باید تكنیك‌های مناسب برای هر دو را به كار برد. در بینی‌های استخوانی مهم‌ترین كار، كاستن از حجم بینی و شكل‌دهی آن است در حالی كه در بینی‌های گوشتی مهم‌ترین اقدام كاستن بافت از یك قسمت و افزودن بافت به قسمت یا قسمت‌های دیگر است. بافت افزودنی در اغلب موارد غضروفی است كه از تیغه بینی برداشته می‌شود ولی گاهی به علت سابقه ضربه یا شكستگی یا به دلیل نامشخص تیغه غضروفی بینی، استخوانی می‌شود و قابل استفاده نیست. در این هنگام معمولا انتخاب دوم غضروف گوش است. لازم به ذكر است كه برداشتن غضروف از گوش اثر بسیاری كمی بر جای می‌گذارد و نباید برای افراد نگرانی ایجاد كند. چون شكل دادن به بینی گوشتی بسیار مشكل است و توصیه می‌كنم كه فقط توسط جراحان باتجربه انجام شود.

آیا درست است كه بینی گوشتی برمی‌گردد؟
خیر. آنچه كه از بینی كاسته یا به آن افزوده می‌شود معمولا به همان صورت باقی می‌ماند اما آنچه در مورد بینی گوشتی صدق می‌كند تورم شدیدتر و طولانی‌تر است. تورم طولانی‌مدت ممكن است منجر به ایجاد بافت فیبروز و در نتیجه در همان حالت پایدار شود. بنابراین مراقبت‌های پس از عمل از جمله دو بالش گذاشتن زیر سر موقع خواب، ماساژ و چسب زدن باید با دقت بیشتر رعایت و طولانی‌تر انجام شود و نیز ممكن است نیاز به چند تزریق آمپول‌های ضدالتهاب طولانی اثر وجود داشته باشد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
جراحی زیبایی بینی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
چرا بعد از عمل جراحی بینی باید از چسب استفاده کنیم؟
عوارض وحشتناک جراحی بینی
پاسخ به سوالات شما درباره جراحی بینی
آنچه باید در مورد جراحی بینی بدانید