هر 7 دقیقه یک نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می‌شود.
باید دانست به دلیل نرخ بالای شیوع بیماری آلزایمر، از هم اکنون درکشورمان، نیازمبرمی به ایجاد مراکز ویژه دمانس وبیماری آلزایمراحساس می شود و بعضی ازدلایل روشن آن عبارتند از :
    هر چهار ثانیه یک نفر در جهان به دمانس و بیماری آلزایمر  مبتلا می شود.

    هر هفت دقیقه یک نفر در ایران به دمانس و بیماری آلزایمر مبتلا می شود.


    هر سال ۷.۷ میلیون نفردر جهان  به دمانس و بیماری آلزایمر  مبتلا می شوند.


    هم اکنون ۴۴ میلیون نفر در جهان با دمانس زندگی می کنند که  دو سوم این افراد درکشورهای جهان سوم بسر می برند.

    آماردقیق شیوع بیماری درایران در دسترس نمی باشد ولی بر اساس آمارجهانی و سالمندی کشورتخمین زده می شود  ۶۰۰۰۰۰ – ۵۰۰۰۰۰ نفر به دمانس و بیماری آلزایمر مبتلا هستند.


شعار امسال انجمن های آلزایمر جهان درماه بیماری آلزایمر

 
  " آیا می توانیم عوامل خطرساز را کاهش دهیم؟ "
فکر می کنیم که بتوانیم ! لطفا به این نکات توجه کنید:
1.    از قلبتان محافظت کنید
2.    ورزش کنید
3.    ازروش تغذیه سالم استفاده کنید
4.    مغز خود را به چالش بکشید
5.    در فعالیت های اجتماعی شرکت نمایید     

جالب است بدانید،هر سال در روز ۳۰ شهریور - ۲۱ سپتامبر افراد مبتلا، مراقبین و انجمن ها  در سراسر جهان، روز جهانی بیماری آلزایمر را گرامی می دارند . هر سال در این ماه کشورهای عضو انجمن آلزایمر جهانی فعالیت های متعددی را برنامه ریزی می نمایند تا طی یک ماه با اطلاع رسانی در مورد بیماری و شیوع آن توجه مسئولان را به مشکلات افراد مبتلا و مراقبینشان از قبیل نبود حمایت و مراقبت طولانی مدت مناسب و کمبود سرمایه گذاری در تحقیقات جلب نمایند. معمولا این اطلاع رسانی ها از طریق رسانه هاو همچنین در قالب سمینار ها، مراسم های مناسب روز جهانی ، مسابقات ورزشی و. .. اجرا می گردد.

انجمن آلزایمر ایران نیز همسو با دیگر اعضای انجمن آلزایمر جهانی ، فعالیت های ذیل را برای روز و ماه بیماری آلزایمر تدارک دیده است.

•    برنامه فعالیت های انجمن آالزایمر ایران در ماه جهانی بیماری آلزایمر (۱۵ مهر – ۱۵ شهریور) به شرح ذیل می باشد:

امسال انجمن آلزایمر ایران با همکاری دفتر کل فرهنگی و دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور،همایش فرهنگی یکروزه ای در مورد"شرم از ابراز بیماری" برگزار می نماید. "شرم از ابراز بیماری"  افراد را از گرفتن تشخیص زود هنگام باز می دارد . در این روز سعی خواهد شد تا با تعریف مطلب راهکار های مناسب ارائه شود. همچنین افراد مبتلا و مراقبینشان از مشکلات بیماری و مراقبت سخن خواهند گفت .

شروع طرح پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات عصبی- شناختی سالمندان با همکاری دفتر امور توانبخشي توانپزشكی روزانه وسازمان بهزیستی کشور در ماه بیماری آلزایمر. امید است بتوان طی یک برنامه میان مدت (3 تا 5 سال) این طرح را درسطح کشور اجرائی نمود.

برگزاری مراسم نمادین "بادکنک ها سخن می گویند" با همکاری دفتر کل سلامت شهرداری و همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت نوسازی عباس آباد وابسته به شهرداری تهران با شرکت جمعی از مسئولین کشوری و لشکری، افراد مبتلا ، مراقبین و عموم مردم  در پارک آب و آتش در روز جهانی بیماری آلزایمر – ۳۰ شهریورماه ۹۳ ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر.

رونمائی از کتاب جدید انجمن آلزایمرایران "مسیر بیماری آلزایمر "(راهنمای کاربردی برای مراقبین) در روز جهانی در پارک آب و آتش . 

برگزاری همایش علمی با مشارکت اجرائی  انجمن مغز و اعصاب ایران در تاریخ ۱۰ و ۱۱ مهر ماه با امتیاز بازآموزی جهت پزشکان متخصص مرتبط و همچنین گروه های پیراپزشکی مرتبط

توزیع پوسترترجمه شده  ماه بیماری آلزایمر به سراسرکشور از طریق دانشگاه های علوم پزشکی، بیمارستان ها، داروخانه ها ، مطب ها

مصاحبه  مسئولان انجمن آلزایمر ایران با رسانه های ارتباط  جمعی جهت ارتقاء  آگاهی جامعه در مورد بیماری آلزایمر وخدمات انجمن .  امید است که امسال بیان مشکلات را از زبان خود افراد مبتلا و مراقبینشان در مصاحبه های رادیو و تلویزیون بشنویم.


مصرف سیگارخطر ابتلاء به دمانس را افزایش میدهد
سازمان بهداشت جهانی و انجمن آلزایمر جهانی نتایج مطالعات اخیر خود در مورد ارتباط بین مصرف سیگار و دمانس را در ژنو انتشار داده و اعلام کردند که خطر ابتلاء به دمانس در افراد سیگاری ۴۵ %  بیش از افرادی ست که دخانیات مصرف نمی کنند و۱۴ %  موارد ابتلا به بیماری آلزایمر در جهان به دلیل مصرف سیگار است. همچنین در این گزارش به افزایش خطر ابتلاء به دمانس از طریق دود سیگار ثانویه اشاره شده است. رئیس بخش روانی سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که نبود درمان قطعی برای دمانس ،  مداخلات پیشگیرانه بهداشت عمومی مانند کنترل عوامل خطر چون مصرف سیگار را الزامی می نماید این تحقیق پیش بینی می کند کاهش مصرف سیگار امروز می تواند منتج به کاهش بار دمانس در آینده شود.

هم اکنون مصرف دخانیات عامل خطر مشترکی برای هر چهار گروه اصلی بیماری های غیرواگیر مزمن شامل سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، بیماری مزمن ریوی و بیماری قند شناخته شده است.
این گزارش حاکی از آنست که دخانیات بزرگترین تهدید بهداشت عمومی محسوب می شود زیرا سالیانه ۶ میلیون نفر در جهان قربانی می گیرد. به همین علت، سازمان بهداشت جهانی مصرانه از دولت ها می خواهد تا چهارچوب پیمان کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی را پیاده و اجرائی نمایند، قوانینی جهت داشتن مکان هائی عاری از دود سیگار وضع و نهایتا دسترسی به خدمات ترک سیگار را تسهیل نمایند.
بر اساس این تحقیق،  ترک سیگارحتی درمیانسالی نیز می تواند مفید باشد در نتیجه حمایت و ترغیب افراد سیگاری  به ترک عادت باید در الویت کار قرار گیرد.

طبق گزارش ۲۰۱۳  انجمن آلزایمر جهانی ، ۴۴ میلیون نفر در جهان به دمانس مبتلا و بیش از دو سوم آنها در کشورهای کم در آمد و یا با درآمد متوسط زندگی می کنند وهر سال، ۷.۷ میلیون نفردر جهان به این تعداد افزوده می شوند. در سال ۲۰۱۰ ، بر آورد  هزینه بیماری در جهان  ۶۰۴ میلیارد دلاریعنی ۱% تولید ناخالص داخلی کشور ها بوده ست. بنا براین، به نفع هیچ دولتی نیست که از این اطلاعات در برنامه ریزی نظام بهداشت خود استفاده نکند، الگوئی برای کاهش مصرف سیگار تدارک نبیند و بیماری های مزمن غیر واگیر را کنترل ننماید .

انجمن آلزایمر جهانی و انجمن آلزایمر ایران بر این باورند که کشورها  می توانند به  این داده ها  پیام های مربوط به سلامت مغز و علائم خطرساز دمانس را اضافه و در برنامه ها و مداخلات بهداشت عمومی مبارزه با مصرف سیگار استفاده واطلاع رسانی نمایند.   

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : انجمن آلزایمر ایران

مطالب پیشنهادی:
به بهانه "روز جهانی سالمند"
به بهانه "هفته جهانی ناشنوایان"
10 فرمان برای مراقبت از قلب، به بهانه روز جهانی قلب
به بهانه گرامیداشت "روز پزشک"
به بهانه "روز جهانی پیشگیری از خودکشی"