هرگز این داروها را از عطاری نخواهید
عطاری‌ها مجاز به فروش هیچ‌ نوع دارو، قرص و كپسول‌ لاغری نیستند.
اضافه‌وزن و چاقی معضلی است كه كم‌كم دارد دامن خیلی‌ها را می‌گیرد. اول از همه،‌ ترازو واقعیت را نشان می‌دهد. لباس‌هایتان دیگر برایتان مناسب نیست و هنگام راه رفتن، نفس كم می‌آورید و این علائم بیان می‌كند چاق شده‌اید. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی همواره بهترین و مناسب‌ترین راه برای كاهش وزن و لاغر شدن را رژیم غذایی مناسب و تحرك بدنی می‌دانند. این دستورالعمل نه تنها سلامت شما را تضمین می‌كند بلكه سبب كاهش وزن شما خواهد شد. اما همان‌طور كه می‌دانید این روزها، بازار قرص‌های لاغری داغ‌تر از قبل است و تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌شود، همچنین این داروها با نام داروی لاغری گیاهی در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و طرفداران زیادی دارند. این در حالی است كه مصرف آنها عوارض خطرناكی به دنبال دارد. رییس اداره داروهای گیاهی و مكمل وزارت بهداشت، به سوالات ما در این زمینه پاسخ می‌دهد.

آقای دكتر! بسیاری از افراد برای لاغر شدن، داروهای گیاهی‌ای كه در عطاری‌ها عرضه می‌شود استفاده می‌كنند. آیا این داروها برای كاهش وزن مناسب هستند؟

داروهای لاغری چه به صورت گیاهی باشند یا از مواد شیمیایی تشكیل شده باشند، باید حتما دارای مجوز وزارت بهداشت باشند. علاوه بر آن حتی داروهای گیاهی كه دارای مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت هستند، نباید در عطاری‌ها عرضه شوند. به اعتقاد ما، عطاری‌ محل عرضه قابل‌قبول و اطمینان برای داروهای دارای مجوز هم نیست.

برخی از عطاری‌ها، چند نوع گیاه را با هم مخلوط می‌كنند و به مشتریان خود به عنوان داروی لاغری می‌فروشند. آیا این داروهای گیاهی هم منع مصرف دارند؟
به نكته بسیار خوبی اشاره كردید. بسیاری از افراد به دلیل عوارضی كه داروهای شیمیایی دارد تمایلی به آن نشان نمی‌دهند. عموما داروهای گیاهی طرفداران بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد. از سوی دیگر تبلیغات گسترده‌ای روی این داروها انجام می‌شود و شخص مصرف‌كننده‌ تصور می‌كند چون داروی گیاهی مصرف می‌كند، هیچ عارضه‌ای ندارد و حتی اگر به وزن دلخواه خود نرسد، تنها چند داروی گیاهی بی‌ضرر مصرف كرده، در صورتی كه بسیار گزارش شده این داروها عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارند.

به عوارض داروهای گیاهی لاغری اشاره كردید. چند نمونه از این عوارض را نام ببرید؟
داروهای لاغری كه فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند یا به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند و به صورت غیرقانونی وارد كشور شده‌اند، معمولا در داروخانه به فروش نمی‌رسند و در مراكز غیرمجاز مانند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها عرضه می‌شوند. بنابراین هیچ‌گاه تصور نكنید این مواد بی‌ضرر هستند. قرص‌های لاغری فاقد مجوز از موادی تشكیل شده‌اند كه یكی از عوارض آنها لاغری است. مشكل‌های قلبی ـ عروقی، عوارض گوارشی، فشارخون و احتمال سنكوپ در مصرف‌كنندگان این داروهای لاغری بسیار دیده شده است.

اخیرا گزارش شده داروهایی با نام داروی لاغری گیاهی به بازار آمده، اما حاوی مواد روان‌گردان است. چگونه می‌توان این داروها را تشخیص داد؟
این داروهای به اصطلاح گیاهی كه تبلیغات زیادی در ماهواره برای آنها صورت می‌گیرد، قابل‌تشخیص نیستند و نمی‌توان از روی بسته‌بندی یا شكل آنها متوجه این موضوع شد كه این داروها از مواد روان‌گردان تشكیل شده‌اند. هموطنان باید توجه كنند، اگر دارویی مجوز وزارت بهداشت را ندارد، یا اثربخش نیست یا از مواد خطرناكی تشكیل شده كه عوارض خطرناكی را برای مصرف‌كنندگان به بار می‌آورد. پس تنها راه تشخیص این داروی لاغری، مجوز وزارت بهداشت است.

این داروها از چه موادی تشكیل شده‌اند؟ در مورد عوارض آنها توضیح دهید؟
بر اساس تحقیقات معاونت غذا و دارو طبق گزارش‌های رسیده، این داروها از مواد شبه‌آمفتامین و شبه‌اكس تشكیل شده‌اند كه همان‌طور كه بیان شد یكی از عوارض آنها لاغری است. این مواد به شدت اعتیاد‌آورند و سبب می‌شوند عضلات بدن تحلیل برود و فرد تصور می‌كند لاغر شده اما به دنبال مصرف مداوم این داروهای بسیار خطرناك، اعتیاد، ناراحتی‌های قلبی ـ عروقی، شوك، فشارخون و بسیاری عوارض روانی به سراغ فرد خواهد آمد. به عنوان نمونه، اخیرا گزارش شده چند نفر به دلیل مصرف‌ قرص‌های لاغری به اصطلاح گیاهی روانه آی‌‌سی‌یو شده‌اند.

آیا این افراد از داروهای لاغری گیاهی استفاده كرده بودند؟
بله. این افراد از داروهای لاغری‌ای استفاده كرده بودند كه چینی هستند و نام گیاهی روی آن حك شده بوده است. این داروها به صورت غیرقانونی وارد كشور می‌شوند و در مراكزی غیر از داروخانه به فروش می‌رسند.

با این اوصاف، چه داروهایی را می‌توان از عطاری‌ها تهیه كرد؟
عطاری‌ها مجاز به فروش هیچ‌ نوع دارو، قرص و كپسول‌ لاغری نیستند. در كتب طب سنتی‌ خواص گیاهان مختلف بیان شده اما هیچ كتابی نیست كه در مورد نقش ماده خطرناك و اعتیادآور آمفتامین در لاغری مطلبی را عنوان كرده باشد بنابراین هیچ نوع دارویی كه حتی مجوز وزارت بهداشت را هم دارا باشد نباید در عطاری‌‌ها عرضه شود. عطاری‌ها‌ مراكزی هستند كه فقط می‌توانند برخی گیاهان خشك را به صورت باز و فله‌ای و در شرایط بهداشتی عرضه كنند. اما فروش مواد دارویی دارای مجوز یا فاقد مجوز وزارت بهداشت در عطاری‌ها مجاز نیست.

به عنوان آخرین سوال، مردم هنگام خرید داروهای گیاهی لاغری چه مواردی را باید در نظر داشته باشند؟
مهم‌ترین مساله این است كه هموطنان به ویژه بانوان محترم در نظر داشته باشند، اگر می‌خواهند داروی لاغری استفاده كنند، حتما پیش پزشك متخصص بروند و اگر پزشك دارویی برایشان تجویز كرد، حتی اگر مشابه آن در عطاری‌ها عرضه می‌شود و حتی اگر توسط اطرافیان‌تان هم تبلیغ شود، به هیچ‌وجه مورد تایید نیست و نباید از آن استفاده كرد. علاوه بر این، داروهای لاغری وارداتی كه فاقد مجوز وزارت بهداشت است حاوی مواد خطرناك‌تر مانند آمفتامین هستند كه عوارضی را در پی دارد كه جبران‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر حتی گیاهانی را كه تصور می‌كنید بی‌ضرر هستند بدون مشورت پزشك مصرف نكنید و نكته آخر اینكه هر فرآورده‌ گیاهی با هر خواصی اگر برای لاغری مناسب باشد و عوارض نداشته باشد، مجوز وزارت بهداشت را دریافت خواهد كرد. در غیر این صورت این داروها خطرناك هستند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!