بوییدن این قرص هم کشنده است
در صورت بروز مسمومیت اتفاقی یا عمدی با قرص برنج باید بلافاصله مصدوم را به نزدیکترین بیمارستان انتقال داد.
یک کارشناس دارویی گفت: استنشاق گاز قرص برنج بسیار سمی و کشنده است و پیشنهاد می شود مردم از سیر برای آفت زدایی غلات استفاده کنند.
دکتر سهیلا قاسمی در آستانه هفته پیشگیری از مسمومیت ها اظهار داشت: قرص برنج که مردم برای حفظ برنج مصرفی خود از گزند حشرات استفاده می کنند، بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به بروز مسمومیت های حاد و کشنده شود.
کارشناس دارویی واحد اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: سم «فسفید آلومینیوم» یا قرص برنج یک کالای قاچاق محسوب می شود و عرضه آن توسط فروشنده های سم و عطاری ها ممنوع و غیرقانونی است.

این کارشناس دارویی افزود: در صورت بروز مسمومیت اتفاقی یا عمدی با قرص برنج باید بلافاصله مصدوم را به نزدیکترین بیمارستان انتقال داد. وی توصیه کرد: برای پیشگیری از آفت زدگی غلات و حبوبات در منازل خانگی به جای استفاده از قرص برنج که بسیار سمی و کشنده است می توان از سیر که کاملاً بی خطر است، استفاده کرد. وی یادآور شد: سموم کشاورزی یکی از علت های مهم ایجاد مسمومیت ها در ایران به شمار می رود و لازم است ضمن ارایه آموزش های لازم به مردم، از سموم صنعتی و کشاورزی در محیط منزل به هیچ وجه استفاده نشود زیرا سلامت خانواده را به خطر می اندازد.

همه ساله هفته اول آبان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری می شود که یکی از مسمومیت های مهم مسمومیت با قرص برنج است.

آلومینیوم فسفید که در ایران آن را با نام قرص برنج می شناسند و از آن برای ضد عفونی کردن و حفاظت از دانه های غلاتی همچون برنج استفاده می کنند، سمی بسیار مهلک است به ویژه هنگامی که آن را از ظرف تازه باز شده مصرف کنند. در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، دچار مسمومیت خواهد شد و اگر سم از بدن وی خارج نشود، مرگ در پی خواهد داشت که بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن برخی عناصر داخلی بدن روی می دهد.

دوز مرگ آور این قرص بین 0.15 و 0.5 گرم است و ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد.

بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشک قانونی تهران پارسال 661 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند؛ در این سال، استان های تهران با 230، گیلان با 103 و مازندران با 70 فوتی بیشترین تلفات را داستند. در پنج ماه نخست امسال نیز 114 نفر به دلیل فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شدند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی:
مسمومیت حاملگی چیست؟
مسمومیت غذایی، بیماری تابستان!
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!
نکاتی در مورد مسمومیت غذا و بررسی غذای سالم
چه عاملی باعث مسمومیت با منوكسید كربن می شود؟