مادران باردار از مصرف این داروها جدا خودداری کنند
در واقع حاملگی باعث برخی اختلالات هورمونی می‌شود که زنان را در برابر افسردگی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.
ابتلا به بیماری‌های قلبی ریوی، فشارخون بالا و وزن کم هنگام تولد از مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است نوزادان در اثر استفاده مادر از قرص‌های ضدافسردگی به آن دچار شوند. اما یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد علاوه بر موارد ذکرشده نوزادان این زنان در سنین بزرگ‌سالی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی هستند.

افزایش آمار کودکان چاقی که به دیابت نوع 2 هم مبتلا هستند، این تصور را برای اکثر پزشکان به وجود آورده بود که سبک زندگی غلط و کم‌تحرکی مهم‌ترین عوامل بروز مشکلاتی ازاین‌دست هستند. اما تحقیق انجام‌شده در دانشگاه مک مستر ثابت کرد، مصرف قرص‌های ضدافسردگی مادران در طول بارداری که روزبه‌روز هم در حال افزایش است نقش مهمی در بروز چنین مشکلاتی ایفا می‌کند. در واقع حاملگی باعث برخی اختلالات هورمونی می‌شود که زنان را در برابر افسردگی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و از طرف دیگر همین تغییرات اجازه مقابله با افسردگی را به آن‌ها نمی‌دهد. بااین‌وجود پزشکان به‌منظور حفظ سلامت جنین و مادر باید تا جای ممکن از تجویز داروهای ضدافسردگی خودداری کرد.
داروهایی مانند فلوکسیتین و سیتالوپرام که اصولاً در چنین شرایطی تجویز می‌شوند، باعث برخی مشکلات ریوی می‌شوند که پُرفشاری ریوی(افزایش فشارخون در سرخرگ، سیاهرگ و به‌طورکلی عروق شُش) از جدی‌ترین آن‌هاست. از طرف دیگر همان‌طور که در بزرگ‌سالان مصرف داروهایی ازاین‌دست موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، برای جنینی که مادرش از این داروها استفاده می‌کرده نیز چنین مشکلاتی قابل‌تصور است.

البته تاکنون دلیل اصلی اینکه چگونه داروهای ضدافسردگی موجب چاقی و دیابت نوع 2 در جنین می‌شود کشف نشده است، اما فرض پزشکان بر این است که چنین داروهایی متابولیسم بدن جنین را دچار اختلال می‌کنند و همین امر باعث بروز مشکلاتی جدی در او می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامانه

مطالب پیشنهادی:
افسردگی چیست؟
افسردگی چگونه درمان می‌شود؟
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
افسردگی بر روی چه نقاطی از بدن تاثیر می گذارد؟