ظرف‌هایی که سرطان می آورند
سال‌هاست كه ظروف یكبار مصرف پلاستیكی با همه خطرات‌شان به دلایل مختلف با زندگی مردم گره خورده‌اند.
با نزدیک شدن به ایام سوگواری محرم، هرساله متولیان سلامت کشور از نظارت و کنترل‌های شدید بر تهیه و توزیع نذورات تکایا و حسینیه‌ها می‌گویند. در چند روز گذشته هم وزارت بهداشت از بازرسی و نظارت ‌بر تهیه مواد غذایی‌ در ایام عزاداری‌ حسینی خبر داد. با این حال به‌نظر می‌رسد كه این نظارت‌ها جدی نیست، چراكه هرساله شاهد استفاده گسترده تكایا و مردم از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی هستیم كه به گفته كارشناسان تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

سال‌هاست كه ظروف یكبار مصرف پلاستیكی با همه خطرات‌شان به دلایل مختلف با زندگی مردم گره خورده‌اند. در همه این سال‌ها همواره كارشناسان بهداشتی از خطرات جدی این ظرف‌ها بر سلامت گفته‌اند و مسئولان وزارت بهداشت هم مدام از نظارت و كنترل‌های جدی خبر داده‌اند اما باز هم هنوز دست‌كم در آستانه محرم و صفر بازار این ظروف گرم می‌شود. كمیسیون فرهنگی هیات دولت در 29شهریورماه1389، دستگاه‌های دولتی را برای استفاده از ظروف گیاهی یكبار مصرف به‌جای ظروف پلاستیكی ملزم كرد اما به‌نظر می‌رسد كه این مصوبه حتی در دستگاه‌های دولتی هم اجرایی نشده است.به گفته كارشناسان، براساس جدید‌ترین تحقیقات، استفاده نادرست از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی، پس از آزبست و اشعه‌ایكس، از عوامل بروز انواع سرطان و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شود. آنها می‌گویند كه وقتی غذاها و نوشیدنی‌های داغ در این ظروف ریخته می‌شود، ذرات خطرناكی از سطوح داخلی ظروف یكبار مصرف پلی‌اتیلنی خارج شده و در مواد غذایی آزاد می‌شود. همین مسئله خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سرایت مواد سمی از این ظروف به بدن در درازمدت هم سبب بروز انواع بیماری‌ها در انسان می‌شود.هنگام تماس مواد غذایی داغ با مواد پلاستیكی، مواد سمی وارد غذا شده و در بافت چربی بدن ذخیره می‌شود و كم‌‌كم به یك ماده سرطان‌زا تبدیل خواهد شد.

دكتر سیدعلی كشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشكی تهران،  می‌گوید: هنگام ساخت پلاستیك، مقداری از واحد‌های سازنده پلاستیك به‌صورت آزاد باقی می‌ماند كه حاوی سم هستند. به همین دلیل، توصیه جدی این است كه مردم برای چای و نوشیدنی‌های داغ و همچنین انواع غذاهای گرم از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی استفاده نكنند. دكتر كشاورز كه سم‌شناس غذا نیز هست، همچنین می‌گوید: بهتر است تمام افرادی كه نذر دارند در ایام محرم از ظروف یكبار مصرف گیاهی كه تركیبات آن شامل نشاسته ذرت‌یا پروتئین و یا چربی است، استفاده كنند. البته این ظروف، هم خیلی در دسترس نیستند و هم قیمت بالایی دارند و برای هیئت‌ها و تكایا خرید انبوه آنها امكان ندارد. بنابراین باید دولت برای توسعه این فرهنگ حمایت مالی داشته باشد. همكاری‌های بین‌بخشی نیز با وزارت بهداشت ضروری است. البته با رعایت اصول بهداشتی حتی می‌شود از همان روش قدیمی و توزیع غذا در ظروف غیریكبارمصرف استفاده كرد. این كار هرچند ممكن است برای هئیت‌ها سخت یا نشدنی باشد اما توزیع چای در لیوان و استكان‌های شیشه‌ای اقدام خوبی است كه برخی هیئت‌ها به آن توجه جدی دارند.

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
وزارت بهداشت امسال هم مثل سنوات قبل از صدور دستورالعمل برای نظارت و تشدید بازرسی‌ها از اماكن تولید و توزیع نذورات، مساجد، تكایا و حسینیه‌ها خبر داده و گفته است كه با مسئولان هیئت‌های عزاداری، جلسات مختلف‌ برگزار خواهند كرد.
دكتر علی‌اكبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اعلام خبر تشدید نظارت‌ها می‌گوید: باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یكبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی كه آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود. مهندس سیدرضا غلامی، معاون فنی بهداشت محیط مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت هم‌ بر لزوم استفاده از ظروف گیاهی یكبار مصرف برای توزیع نذورات گرم، چرب و حاوی PH اسیدی تاكید می‌كند.

هنوز چند روزی تا نذری دادن هیئت‌ها باقی است و مسئولان آنها برای خرید ظروف توزیع چای و غذا اقدام نكرده‌اند. آیا با همه این توضیحات می‌توان امیدوار بود كه امسال این موضوع بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
در طبخ غذای نذری این نکات را رعایت کنید
بهداشت غذاهای نذری
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
با این خوراکی به جنگ كبدچرب بروید!