چرا دانمارکی‌ها شاد هستند؟
خدمات رفاهی دولت در دانمارک بسیار سخاوتمندانه است.
محققان با انجام تحقیقات جدید دلیل شادی را در دانمارکی‌ها کشف کرده‌اند. بنا بر تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «وارویک» انگلیس ژن یا «دی.ان.ای»، عاملی مهم در میزان شادی و احساس رضایت از زندگی، در کشورهای گوناگون است.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، وقتی صحبت از میزان رضایت از زندگی در کشورهای مختلف دنیا باشد، دانمارک در رده اول قرار می‌گیرد. پژوهشگران در انگلیس اظهار دارند که دلیل این برتری را کشف کرده‌اند و مشخص شد ژن‌های دانمارکی‌ها به ویژه ژنی که میزان سروتونین در خون را پایین نگاه می‌دارد، در بین مردم دانمارک کمیاب است.

«اوجِنیو پروتو» اقتصاددان در مورد احساس رضایت دانمارکی‌ها گفت: هر چه از نظر ژنتیک از دانمارکی‌ها دورتر می‌شوید، میزان رضایت از زندگی یا میزانِ احساس ذهنی و درونی خوشی هم کاهش می‌یابد. هر چه از دانمارک دورتر شوید غم هم بیشتر می‌شود.

خدمات رفاهی دولت در دانمارک بسیار سخاوتمندانه است. اقتصاددان‌ها اظهار دارند که در بررسی‌های خود اثر عوامل دیگر مانند تولید ناخالص ملی، فرهنگ و مذهب را نیز در نظر گرفته‌اند.

به گفته پروتو، آنها تلاش کرده‌اند تا از نظر آماری تاثیر ثروت، خدمات رفاهی دولت و فرهنگ را حذف کنند؛ آنها با تمام تلاشی که داشته‌اند و با حذف این آثار باز مشاهده کردند که بخش بزرگی از تغییراتِ میزان شادی در کشورهای مختلف، به عوامل ژنتیک مربوط می‌شود. بسیاری از متخصصان علم ژنتیک شاید با این نظر مخالف باشند، اما واقعیت این است که جهش ژنتیکی در مردم اکثر کشورهای شاد، کمتر است.

«تام جیلبرت»، استاد ژنومیک از دانشگاه کپنهاگ دانمارک در این باره گفت: مشکل اصلی که خود پژوهشگران هم آن را می‌پذیرند، این است که درباره ارتباط ژن مورد نظر با شادی یا افسردگی، توافق نظر وجود ندارد. پژوهشها در بسیاری از بررسی‌های ژنتیکی و ژنوم همچنان ادامه دارد.

گرچه الگوهای ژنتیکی نقش مهمی در میزان شادی دارند اما اینکه ژن موردنظر باید در بردارنده چه رمزی باشد تا خصوصیت شادی را به‌ وجود آورد، موضوعی است که باید در بررسی‌های بعدی معلوم شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نشانه های افسردگی کدامند؟ چگونه می توان متوجه این علائم شد؟
این غذای مفید افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد
افسردگی چگونه درمان می‌شود؟
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
علائم افسردگی در مردان