به بهانه روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی
سه ساعت اولیه سکته مغزی، زمان طلایی برای کاهش عوارض سکته مغزی است.
29 اکتبر برابر با هفتم آبان روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده و این روز بهانه ای است برای توجه بیشتر به این بیماری.

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز است که به علت انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت از بافت مغز ایجاد می شود. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود.

متخصصین مغز و اعصاب تاکید می کنند اگر بیماری که مبتلا به سکته مغزی شده است در مدت زمان طلایی و زیر سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شود می توان از بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری کاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه علایم سکته مغزی بطور ناگهانی آغاز می‌شود در این زمینه اظهار می دارد: سکته در واقع نوعی حمله مغزی است که سلول‌های مغزی را نابود می‌کند و یکی از علت‌های عمده ناتوانی طولانی‌مدت و شدید است و به همین دلیل آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده سکته مغزی برای تمام افراد ضروری و بسیار حائزاهمیت است.

علایم مهم بروز سکته مغزی
دکتر رضا بوستانی بروز ناگهانی نقایص عصبی، حرکتی، بینایی و گفتاری را از علایم مهم بروز سکته مغزی عنوان کرد و می گوید: ‌احساس کرختی یا ضعف که بطور معمول فقط در یکطرف صورت یا بدن، در یک دست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌کند، تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی یک یا هر دو چشم و گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره شدن کلی دید می‌شود، مشکل در راه رفتن که ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی است، گیجی که موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار، اختلال تکلم، دشواری در پیدا کردن واژه‌های مناسب و یا حتی ناتوانی در درک گفته‌های دیگران می‌شود و سردرد غیرعادی و فوق‌العاده شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی و گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است، از نشانه‌های مهم سکته مغزی هستند که باید نسبت به بروز آنها توجه داشت.

سه ساعت اولیه سکته مغزی، زمان طلایی برای کاهش عوارض سکته مغزی
این متخصص مغز و اعصاب، اولین اقدام در مواجهه با علایم هشداردهنده سکته مغزی، انتقال هر چه سریعتر بیمار به مرکز درمانی دارای متخصص اعصاب  می داند و اظهار می دارد:  زمانی که علایم این عارضه آغاز می‌شود، به سرعت پیشروی و زمان را برای امدادرسانی بموقع به بیمار محدود می‌کند و هرچه زمان انتقال بیمار کوتاهتر و زیر سه ساعت باشد، عارضه ایجاد شده حتی با دارو هم قابل بازگشت است.

با افزایش سن، میزان خطر بروز سکته مغزی بیشتر می‌شود
دکتر بوستانی با بیان این که «سکته‌های مغزی در هر سنی امکان بروز دارد»، می گوید:  بطور کلی با افزایش سن، میزان خطر بروز سکته مغزی بیشتر می‌شود و این درحالیست که خطر بروز این سکته در افرادی که فاکتورهای خطر در آنها وجود دارد، جدی‌تر است.
به گفته وی، داشتن سابقه دیابت، فشارخون بالا، چربی بالا، تصلب شرایین و مصرف سیگار از جمله فاکتورهای خطر است که ریسک بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

فاکتورهای خطر را جدی بگیرید
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به این که بیشتر موارد سکته مغزی از نوع سکته ایسکمیک هستند، عنوان کرد: این نوع سکته حاصل بسته شدن عروق سرخرگی است که در آن لخته‌های خونی مانع از رسیدن جریان خون به مغز می‌شوند و در این وضعیت مغز با کمبود اکسیژن و موادغذایی مواجه شده و در نتیجه سلول‌های مغزی نابود می‌شوند و این نوع در افرادی رخ می‌دهد که حداقل یکی از فاکتورهای خطر را داشته باشند.
دکتر بوستانی افزود: در سایر افراد، اگر سکته مغزی بروز یابد بدلیل مسائل ژنتیکی و سرشتی است که درصد کمی از سکته‌ها را شامل می‌شود؛ این نوع سکته زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی ظریف در مغز سوراخ شده و یا پاره ‌شود.

سکته یک حالت جدی اورژانسی است
این متخصص مغز و اعصاب بار دیگر هشدار داد که سکته یک حالت جدی اورژانسی است و برای متوقف کردن آسیب‌های احتمالی به مغز بیمار فقط سه ساعت فرصت وجود دارد، بنابراین هر نوع نشانه و علامتی صرفنظر از کوچک بودن آن باید فورا مورد توجه قرار گیرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.mums.ac.ir

مطالب پیشنهادی:
به بهانه "روز جهانی پیشگیری از خودکشی"
به بهانه گرامیداشت "روز پزشک"
به بهانه گرامیداشت "روز داروسازی"
به بهانه "هفته جهانی تغذیه با شیر مادر"
به بهانه روز جهانی "ماما"