اگر نذری می دهید، بخوانید
اگر چه هزینه این ظروف نسبت به انواع پلاستیکی آن بالاتر است، اما سلامت شهروندان مهم‌تر و ارزشمندتر است.
محرم که می‌شود بوی زغال و اسفند و غذای نذری در فضای شهر بخصوص مساجد، حسینیه‌ها و تکایا شامه‌نواز می‌شود و کمتر پیش می‌آید عطر قیمه و قورمه امام حسین به مشام برسد و بشود بی‌خیالش شد.
اماکنی هم که با چادر در کنار خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهر برپا می‌شود و شربت و شیر و چای با خرما، قند، نان شیرمال، نبات خرد شده، آبنبات قیچی و بویژه شکر پنیر که از همه‌شان خوشمزه‌تر است، توزیع می‌کنند، به این حال و هوا می‌افزاید.
تا اینجای کار همه چیز بر مبنای معنویت و عشق به امام حسین است. اما زمانی که همین نوشیدنی‌ها و غذاهای نذری به صورت غیربهداشتی تهیه و با ظروف نامناسب توزیع ‌شود، نه‌تنها از اجر این ثواب کاسته می‌شود، بلکه سلامت عزاداران را هم به خطر می‌اندازد.

با وجود توصیه‌های مکرر کارشناسان بهداشت و متخصصان علوم غذایی، هنوز هم بوفور از ظروف و بخصوص لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف برای توزیع نوشیدنی‌های داغ استفاده می‌شود. ظروفی که ممکن است در کوتاه‌مدت عوارض خود را نشان ندهد، اما در دراز‌مدت بدون شک یکی از زمینه‌های بروز بیماری‌ها همچون سرطان خواهد بود.

یک واقعیت تلخ
لیوان‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف شفاف، روشن و شیشه‌ای که هنوز هم در خیابان‌های سطح شهر با آن چای نذری، شیر کاکائو و شیر داغ توزیع می‌شود تنها برای نوشیدنی‌های سرد همچون شیر، شربت و آب سرد مناسبند و برای مایعات گرم به هیچ عنوان نباید استفاده شوند. در واقع همان زمانی که نوشیدنی داغ باعث خمودگی و کوتاه شدن قد این لیوان‌ها می‌شود و لیوان قوام خود را از دست می‌دهد و قسمت‌هایی از رنگ شفاف آن به رنگ شیری تغییر پیدا می‌کند، همان زمانی است که مونومرهای سمی ترکیبات لیوان به داخل چای عطری و دارچینی یا شیر کاکائوی دلچسب شما راه یافته و شما بی‌خبر از این ترکیبات در حال نوشیدن جرعه جرعه یک لیوان مایع سمی هستید.

لازم است بدانید مواد سمی پس از ورود به بدن جذب بافت‌های چربی شده و از بدن خارج نمی‌شود و به مرور که بر میزان آن افزوده می‌شود، به بروز بیماری‌های خطرناک و جانگیر منجر می‌شوند.

در نتیجه افرادی که قصد اطعام و توزیع نذورات خود را دارند باید از ظروف گیاهی که اغلب از نشاسته ذرت تهیه می‌شود و در تماس با مایعات و غذاهای چرب و داغ مقاوم بوده و در صورت ورود به بدن عاری از هرگونه اثرات مضر و واکنش‌های شیمیایی است، استفاده کنند تا سلامت مصرف‌کنندگان حفظ شود. اگر چه هزینه این ظروف نسبت به انواع پلاستیکی آن بالاتر است، اما سلامت شهروندان مهم‌تر و ارزشمندتر است و بهتر آن‌که نوشیدنی و غذای نذری را در حجم کمتر تهیه و قسمتی از هزینه آن را به خرید ظروف سالم، با کیفیت و بهداشتی اختصاص دهید و به یاد داشته باشید همان‌طور که در خانه برای خود و اعضای خانواده به نحو مطلوب و در ظروف بهداشتی غذا تهیه و سرو می‌کنید، همان‌گونه هم برای تهیه نذری باید به این نکات توجه کنید و سعی‌تان بر این باشد نذری را به دست نیازمندان برسانید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
در طبخ غذای نذری این نکات را رعایت کنید
بهداشت غذاهای نذری
بهترین و بدترین روغن های خوراکی