برای تامین ویتامین D چقدر در معرض آفتاب باشیم؟
اکثر ایرانی‌ها به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند.
دبیر اجرایی کنگره بین المللی پوست، زیبایی و لیزر گفت: آکنه یا جوش غرور جوانی و اگزما از شایع‌ترین مشکلات پوستی در ایران به شمار می‌آید.

دکتر منصور نصیری کاشانی اظهار داشت: بیشتر نوجوان‌ها از جمله بیشترین کسانی هستند که به آکنه مبتلا می‌شوند. نصیری کاشانی افزود: سرطان «سلول‌های قاعده‌ای پوست» در بین انواع سرطان پوست، از میزان شیوع بیشتری در کشور برخوردار است که رادیوتراپی، شایع‌ترین علت این سرطان به شمار می‌آید. به عنوان مثال آن دسته از مبتلایان به کچلی، از آنجا که بیماری خود را با اشعه ایکس درمان می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان سلول‌های قاعده‌ای پوست در آن‌ها بیشتر می‌شود.

این متخصص پوست، یکی دیگر از علل ابتلا به سرطان یاد شده را نور خورشید عنوان کرد و گفت: کرم‌های ضد آفتاب بخشی از اشعه ماورا بنفش را عبور می‌دهند و از طرف دیگر افراد، همیشه از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و یا استفاده از آن را به دفعات، تکرار نمی‌کنند.

وی در خصوص کمبود ویتامین دی و ارتباط مستقیم آن با نور آفتاب اظهارداشت: متخصصان پوست معتقدند که تابش نور آفتاب به اندازه «کف دست» آن هم برای ۱۰ دقیقه در روز برای تامین این ویتامین کافی است و اگر گزارش‌هایی مبنی بر کمبود ویتامین دی در کشور وجود دارد ممکن است این کمبود ناشی از علل دیگری به جز کمبود تابش نور آفتاب باشد.
نصیری کاشانی افزود: در زمان حاضر گزارش شده است که اکثر ایرانی‌ها به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند اما آیا همه آن‌ها از نبود تابش مستقیم نور آفتاب رنج می‌برند! به نظر من باید علت کمبود ویتامین دی در ایران را در موارد دیگر به جز نور آفتاب جستجو کرد ضمن اینکه شاید سطح نرمالی که از وجود ویتامین یاد شده در بدن اعلام شده است باید تغییر کند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی:
حقایقی درباره ویتامین D
آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D
این ویتامین در پیشگیری از اسکیزوفرنی نقش دارد
ویتامین D سلامت استخوان‌ها‌ را بیمه می‌كند