ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با این داروی خطرناک است
به دلیل وجود تقاضا در بازار، متاسفانه اشکال 200، 400 و 500 میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.
یک متخصص پزشکی قانونی بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول را مربوط به ایران دانست و گفت: متاسفانه به دلیل وجود تقاضا در بازار، اشکال 200، 400 و 500 میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.

دکتر محمد مجیدی درباره ترامادول و عوارض ناشی از مصرف این دارو گفت: ترامادول از پرمصرف‌­­­ترین مواد مخدر در دنیا است. مصرف داروی ترامادول برای اولین بار در سال 1970 در کشور آلمان و برای کنترل دردهای مزمن و تسکین بعد از اعمال جراحی پیشنهاد شد و مصرف این دارو از سال 1995 در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. در مهر ماه 1380 با مجوز اداره کل نظارت بر امور داروی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داروی ترامادول، ابتدا به شکل آمپول و سپس قرص، به داخل کشور ایران وارد و جزو فهرست دارویی قرار گرفت. وی در ادامه گفت: در حال حاضر اشکال دارویی قرص‌های 50 و 100 میلی‌گرمی ترامادول توسط کارخانجات داروسازی کشور تولید می‌‌شود. همچنین به دلیل وجود تقاضا در بازار، متاسفانه اشکال 200، 400 و 500 میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها ادامه داد: ترامادول در ابتدا توسط معتادان به مواد مخدر مورد سوءمصرف قرار گرفت لیکن در حال حاضر سوءمصرف بی‌رویه آن به عنوان مُسکن و نیز به عنوان تقویت کننده جنسی (بر اثر تبلیغات گمراه کننده در مورد اثرات آن) در جامعه رواج یافته است. گاه برخی از افراد نیز به سهو یا به عمد و حتی جهت خودکشی اقدام به مصرف بیش از اندازه این دارو می‌کنند و دچار مسمومیت می‌شوند.
دکترمجیدی در خصوص عوارض ناشی از مصرف ترامادول عنوان کرد: عوارض مصرف این دارو در سیستم عصبی مرکزی عبارتند از سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک دستگاه عصبی مرکزی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج و ضعف است. وی در ادامه اتساع عروق را از مهم‌ترین عوارض قلبی و عروقی ناشی از مصرف این دارو دانست و ادامه داد: از عوارض پوستی این دارو می‌توان به خارش و تعریق بیش ازحد اشاره کرد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اختلالات بینایی را از عوارض مصرف دارو دانست و گفت: از عوارض گوارشی مصرف این دارو می‌توان به تهوع، یبوست، استفراغ، سوءهاضمه، خشکی دهان، اسهال، درد شکم، بی‌اشتهایی، نفخ ،عوارض ادراری و احتباس ادراری، تکرر ادرار، دفع پروتئین در ادرار اشاره کرد، علائم یائسگی از عوارض تناسلی سوء مصرف این دارو است.

وی افزود: کاهش سطح هموگلوبین از عوارض خونی، افزایش سطح آنزیم‌های کبدی از عوارض کبد و مهار سیستم تنفسی از عوارض مصرف این دارو است. دکتر مجیدی در ادامه گفت: متاسفانه مصرف داروی ترامادول در سالیان اخیر رشد فزاینده‌­ای در جامعه ایران و به ویژه بین جوانان داشته است و از این رو بسیاری از مقالات و گزارش‌های منتشر شده راجع به مسمومیت و عوارض جانبی این دارو مربوط به کشور ایران است لیکن هنوز به نظر می‌رسد این مطالعات به اندازه کافی صورت نگرفته‌اند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : آنا

مطالب پیشنهادی:
پیشگیری از اعتیاد
قاتل بی‌صدا!؟
راهکارهای طلایی؛ فرزندتان حتی یک پک هم به سیگار نخواهد زد!!
سیگار كشیدن خطر تصمیم به خودكشی را بالا می‌برد
اعتياد شاخ و دم ندارد!