هر 6 ثانیه یک نفر به این دلیل می میرد
در کشور ما سالیانه حدود 55 هزار نفر قربانی استعمال سیگار می شوند.
یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: آخرین بررسی ها نشان می دهد بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان سیگاری هستند که بیش از دوسوم آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.این در حالی است که هر 6 ثانیه یک نفر بر اثر استعمال دخانیات می میرد.
 دکتر شهناز شاهرخی گفت: سالیانه حدود 5.5 میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می دهند(یعنی هر 6 ثانیه یک مرگ) و متأسفانه پیش بینی شده که تا 10 سال آینده این رقم به هر 3 ثانیه خواهد رسید. وی افزود: در کشور ما سالیانه حدود 55 هزار نفر قربانی استعمال سیگار می شوند. یعنی مصرف سیگار سالیانه بیش از مجموع کشته های زلزله بم قربانی می گیرد.

این متخصص ترک اعتیاد هشدار داد: بیش از 35 درصد گرفتگی عروق کرونر و بیش از 90 درصد از سرطان های ریه و بسیاری از بیماری های دیگر نیز ناشی از استعمال سیگار است. به گفته وی، اعتیاد آوری سیگار که دارای نیکوتین است در حد اعتیادآوری هروئین و کوکایین شناخته شده است که با ایجاد این وابستگی خطرناک فرصت برای اثرگذاری بر بیش از 3 هزار و 900 ماده سمی موجود در دود سیگار بر ارگان های مختلف بدن فراهم می شود. شاهرخی با اشاره به مصرف روزافزون قلیان توسط جوانان هشدار داد: بی تردید ضرر ناشی از مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است.

وی بر لزوم بکارگیری مداخلات کاربردی به منظور افزایش آگاهی مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان کشور و اصلاح بعضی از نگرش های غلط که زمینه ساز مصرف این مواد هستند، تأکید کرد و افزود: همچنین ارائه خدمات ترک سیگار توسط پرسنل بهداشتی به متقاضیانی که مایل به ترک این عادت مخرب هستند، حائز اهمیت است. شاهرخی گفت: مداخلات کنترل دخانیات میان شاغلین حرف مختلف ونقشی که محیط های کاری می توانند در اشاعه فرهنگ عدم استعمال سیگار و اصلاح بسیاری از عادات غیر بهداشتی که زمینه ساز ابتلا به بیماری های خطرناک وناتوان کننده داشته باشند.
وی به پروژه کنترل محصولات دخانی در یکی از صنایع مادر کشورمان یعنی صنعت نفت اشاره کرد و افزود: طی 3 سال گذشته فعالیت های آموزشی، فرهنگی ودرمانی در قالب راه اندازی کلینیک های ترک سیگار در 20 منطقه تحت پوشش سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت صورت گرفت. شاهرخی افزود: با توجه به اهمیت و نقش سلامت کارکنان و در راستای رسالت مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که همانا حفظ و ارتقاء سلامت جمعیت تحت پوشش است، ارائه خدمات ترک سیگار و بررسی الگوی مصرف محصولات دخانی ارائه خدمات ترک سیگار در حین مراجعات کارکنان برای انجام معاینات طب صنعتی بود و یکی دیگر از اقدامات مهم تاکید براستخدام افراد غیر سیگاری در نفت بود اما متاسفانه به رغم نتایج بررسی های انجام شده مبنی بر نتایج حاصله از گزارشات منطقه ای ازحدود 3 ماه قبل به دنبال بعضی از تغییرات مدیریتی، این مداخلات کمرنگ شده است.

متخصص پزشکی اجتماعی گفت: مقرون به صرفه بودن مداخلات کنترل استعمال محصولات دخانی در صنایع مختلف در بسیاری از کشورها نیز به اثبات رسیده اما بدیهی است با توجه به تفاوت های فرهنگی و شرایط مختلف اقتصادی واجتماعی کشورهای مختلف روش های متعددی پیشنهاد شده است. شاهرخی با ابراز امیدواری در رابطه با جدی تر گرفته شدن این گونه مداخلات در صنایع مختلف در کشور، افزود: کمپانی های دخانی در سراسر دنیا با هوشمندی کامل درپی جایگزین کردن مشتریان جدید به جای روزانه 12 هزار نفری هستند که بر اثر سیگار می میرند. پس ما باید سعی کنیم با هوشمندی کامل در مسیر اهداف آنان قرار نگیریم.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مهر

مطالب پیشنهادی:
آیا سیگار به کم شدن استرس کمک می‌کند؟
با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(1)
با این روشهای طلایی سیگار را ترك كنید(2)
اگر نمی خواهید سیگار را ترک کنید، این مطلب را بخوانید