برای جا انداختن بینی شکسته چقدر وقت داریم؟
جا اندازی شکستگی بینی هم با بی حسی موضعی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: برای جااندازی بینی شکسته در محل مناسب فقط یک هفته زمان وجود دارد و پس از آن احتمال جوش خوردن به شکل نامناسب وجود دارد.

 

ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به بینی به عنوان برجسته ترین قسمت صورت تصریح کرد: بینی به علت برجستگی بیشتر از سایر اجزای صورت در معرض ضربه قرار دارد. شایعترین شکستگی در صورت شکستگی استخوان بینی است و بهترین زمان جااندازی آن تا ‌یک هفته پس از شکستگی است. وی افزود: بسته به شدت ضربه وارده و برای آن شکستگی بینی ممکن است منفرد، متعدد، بدون جابجایی یا همراه جابجایی باشد.

 

رزم پا علائم شکستگی بینی را تورم، کبودی و تغییر شکل ظاهری بینی دانست و گفت: تشخیص قطعی آن بر مبنای معاینه بالینی است هر چند عکس رادیولوژی در مواردی کمک کننده است.

 

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: جا اندازی شکستگی بینی هم با بی حسی موضعی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است اما بعد از جااندازی به مدت یک هفته روی بینی شما گچ طبی قرار خواهد گرفت که نقش آن محافظت در ضربات ناخواسته است. وی خاطرنشان کرد: جااندازی بینی حدوداً تا یک هفته بعد از شکستگی امکانپذیر است و پس از این مدت ممکن است بینی شکسته در همان حالت جوش بخورد و برای اصلاح آن نیاز به جراحی پلاستیک بینی باشد.

 

رزم پا گفت:‌ چنانچه کمتر از 4 ساعت از شکستگی گذشته باشد، می‌توان شکستگی را جا انداخت ولی اگر بیمار بعد از آن مراجعه کند بهتر است تا در این فاصله تورم بینی بیمار کمتر شده باشد.

 

این متخصص گوش، حلق وبینی تأکید کرد: در مواردی ممکن است ضربه وارده آن قدر شدید نباشد که باعث شکستگی شود اما باعث تجمع خون در زیرمخاط تیغه بینی می‌شود و این امر باعث انسداد تنفسی از یک یا دو طرف بینی شود؛ چنانچه به این مشکل توجهی نشود باعث از بین رفتن غضروف تیغه بینی و تغییر شکل ظاهری بینی شود.

وی توصیه کرد: چنانچه بعد از وارد آمدن ضربه به بینی، تنفس ازیک یا هردو سوراخ بینی سخت شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. 

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : فارس