پوست شما هم زود کبود می شود؟
کبود شدن آسان پوست در درجه اول بخشی از روند طبیعی پیر شدن است.
کبودی پوست تغییر رنگ قرمز مایل به ارغوانی پوست است که با فشار دادن رنگ آن از بین نمی‌رود و معمولا ناشی وارد آمدن ضربات موضعی به منطقه‌ای از بدن است که به پاره شدن مویرگ‌ها و نشت خون به زیر پوست می‌آنجامد. دلایل متفاوتی ممکن است که باعث شود که فردی به آسانی دچار کبودی پوست ‌شود، هر چند که کبودی پوست لزوما به معنای دچار بودن به بیماری وخیمی نیست.

کبود شدن آسان پوست در درجه اول بخشی از روند طبیعی پیر شدن است. پوست شما با افزایش سن نازک می‌شود و مقداری از چربی‌اش را که در شرایط معمولا از عروق خونی در برابر ضربات محافظت می‌کند، از دست می‌دهد.

داروهای گوناگون ممکن است باعث کبود شدن آسان پوست شوند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای کورتیکوستروئیدی مانند پردنیزون و پردنیزولون، داروهای ضدانعقاد، آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی از مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی و جینکو اشاره کرد.

کبود شدن آسان گاهی نشانه‌ای یک بیماری یا عارضه بهداشتی است. برای مثال سپسیس (یا عفونت باکتریایی)، بیماری التهابی مزمن، بیماری کبدی، و برخی از انواع سرطان همگی می‌توانند به کبودی آسان پوست بینجامند.

اختلالاتی که توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند، مانند هموفیلی و بیماری فون ویلبراند، نیز ممکن است بر فراوانی کبود شدن پوست اثر بگذارند.

در نهایت کبود شدن آسان ممکن است نشانه‌ای از سوءتغذیه یا کمبود مواد غذایی معینی مانند اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین  B12  و ویتامین K است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
اطراف پلک هایتان کبود است؟
درمان طبیعی چشم های خسته، متورم و کبود
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
با گودرفتگی های زیر چشمم چه کنم؟
شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی در ورزش