استخوان شکسته چه نشانه هایی دارد؟
فرد مصدوم قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نیست.
یک متخصص ارتوپدی به بیان علائم شکستگی استخوان پرداخت و گفت: به افراد توصیه می شود به هنگام مواجهه با فرد مصدوم عضو آسیب دیده را حرکت ندهند و در هنگام انتقال به بیمارستان از آتل و یا مقوا جهت حفظ و بی‌حرکت ماندن عضو شکسته استفاده کنند.

دکتر حسین فراهینی درباره علائم شکستگی استخوان گفت: تورم، حساسیت موضعی، گرمی، قرمزی پوست در محل شکستگی، شنیدن صدا در هنگام تماس دو استخوان شکسته به یکدیگر، ناتوانی در حرکت و ... از مهم‌ترین علائم شکستگی استخوان هستند. وی افزود: در برخی شکستگی‌ها دو سر استخوان شکسته باعث پاره شدن قسمتی از بافت و عروق نواحی آسیب دیده و در نتیجه بروز خونریزی و التهاب می‌شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه فرد مصدوم قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نیست گفت: زمانی که استخوان دچار شکستگی می‌شود فرد قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نیست به گونه‌ای که هرگونه حرکتی موجب درد شدید می‌شود. بنابراین به اطرافیان توصیه می‌شود هنگام مواجهه با فرد مصدوم سعی داشته باشند عضو آسیب دیده را حرکت ندهند و در هنگام انتقال به بیمارستان از آتل و یا مقوا جهت حفظ و بی‌حرکت ماندن عضو شکسته استفاده کنند.

فراهینی در ادامه یادآور شد: به افراد توصیه می‌شود به شدت از دستکاری استخوان شکسته و مراجعه به افراد غیرمتخصص جهت جااندازی استخوان خودداری کنند زیرا این مساله علاوه براینکه ممکن است منجر به عمیق‌تر شدن شکستگی شود می‌تواند به علت وارد شدن فشار در محل آسیب دیده موجب افزایش فشار خون و آسیب‌های عروقی و عصبی شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : آنا

مطالب پیشنهادی:
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
با این مواد مغذی از شکستگی استخوان لگن پیشگیری کنید
خطر شکستگی استخوان در مبتلایان به ایدز
ارتباط پوکي استخوان و تغذيه مادر