با فرارسيدن تعطيلات نوروز، اهالی خانه‌ها بعد از يك سال كار طاقت‌فرسا باربندها را برقرار كرده و راهی سفر می‌شوند. در اين ميان رستوران‌ها و.....

با فرارسیدن تعطیلات نوروز، اهالی خانه‌ها بعد از یك سال كار طاقت‌فرسا باربندها را برقرار كرده و راهی سفر می‌شوند. در این میان رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها هم بیكار ننشسته و با به راه انداختن بوی انواع و اقسام كباب‌ها و غذاهای جور و واجور و حتی در برخی موارد فارغ از رعایت نكات بهداشتی، به استقبال مسافران نوروزی می‌روند. این در حالی است كه همواره متخصصان، بیماری‌های مرتبط با غذا را گوشزد كرده و یادآور شده‌اند كه به هیچ وجه از رستوران‌های بین راهی فاقد پروانه كسب از وزارت بهداشت، غذا تهیه نشود.

دكتر حسین خدمت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بیماری‌های شایع حین مسافرت‌های طولانی مدت، گفت: مسمومیت‌های غذایی، اسهال مسافرت، یبوست و عوارض ناشی از آن، بیماری‌های شایع در طول سفر از جمله سفرهای نوروزی را تشكیل می‌دهند كه لازم است از بروز آنها جلوگیری و یا هنگام بروز، درمان مناسب انجام شود.

احتمال تشدید بیماری‌های گوارشی در طول سفرهای طولانی مدت
وی با بیان اینكه در طول سفر بیماری‌هایی مانند هپاتیت، كولیت‌های عصبی، زخم معده، اثناعشر و ریفلاكس معمولا به دلیل استرس سفر (چه استرس شادی و چه نگرانی‌های سفر) تشدید می‌شوند، توصیه كرد كه بیماران دارای سابقه بیماری‌های گوارشی قبل از سفر با پزشك خود مشورت كرده و در طول سفر داروهای مورد نیاز خود را به میزان كافی همراه داشته باشند.

لزوم تهیه غذا از مكان‌های دارای پروانه وزارت بهداشت در طول سفر
این متخصص گوارش، مسمومیت‌های غذایی را از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های حین سفر عنوان كرد و افزود: در طول سفر دسترسی به غذا محدودتر بوده و بهداشت مواد غذایی مانند شرایط عادی نیست. در ایام نوروز مراجعه به دستفروش‌ها و رستوران‌های بین راهی بیشتر می‌شود؛ چرا كه به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت ممكن است افراد رغبت بیشتری به تهیه این مواد داشته باشند. بنابراین رعایت هرچه دقیق‌تر نكات بهداشتی لازم است. در طول سفر باید توجه كرد از مكان‌های دارای پروانه كسب از وزارت بهداشت، غذا تهیه شود.

حین سفر از مواد غذایی پخته استفاده شود
مواد غذایی خام قبل از مصرف سه مرحله شسته و ضد عفونی شوند
وی تاكید كرد: در طول سفر حتما مواد غذایی پخته مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است انواع كباب‌ها كه زمان طبخ آنها كوتاه است، استفاده نشود؛ چرا كه امكان ایجاد مسمومیت در آنها زیاد است. همچنین كنسروها قبل از مصرف حداقل 20 دقیقه جوشانده شوند. از آب میوه‌ها، ‌بستنی‌ها و آب‌های بسته‌بندی شده استفاده شود. آب‌های لوله كشی نیز قبل از مصرف جوشانده شوند. میوه، سبزیجات و مواد غذایی خام قبل از مصرف حتما سه مرحله شسته و ضد عفونی شوند تا بروز اسهال‌های مسافرت به حداقل برسد.

قبل از غذا و بعد از دستشویی دست‌ها كاملا شسته شوند
دكتر خدمت به مسافران نوروزی توصیه كرد كه وسایل شست‌وشو از جمله صابون مایع و جامد را همراه داشته باشند و ادامه داد: لازم است قبل از صرف غذا و همچنین بعد از دستشویی، دست‌ها كاملا شسته شوند.

در صورت بروز اسهال مسافرتی مایعات كافی مصرف شده و از مصرف آنتی‌بیوتیك پرهیز شود

مصرف آنتی بیوتیك در اسهال‌های مسافرتی، تداوم اسهال و انتشار به دیگر افراد را به دنبال دارد
وی اسهال‌های مسافرت را پس از مسمومیت‌های غذایی از شایع‌ترین بیماری‌های حین سفر عنوان كرد و گفت: بر این اساس لازم است در طول مسافرت‌های نوروزی موادغذایی خام كمتر استفاده شود. مسافران نوروزی بهتر است در این زمینه داروهایی را همراه خود داشته باشند. در صورت بروز اسهال در طول مسافرت از مایعات فراوان و سرم‌های خوراكی به میزان كافی استفاده شود. در بروز این اسهال‌ها به هیچ وجه از آنتی بیوتیك‌ها استفاده نشود؛ چرا كه آنتی بیوتیك منجر به تداوم اسهال و انتشار آن به دیگر افراد خانواده می‌شود.

در طول سفر احساس دفع جدی گرفته شود
ادامه یبوست، عوارض جدی گوارشی را به دنبال دارد
این متخصص گوارش در توضیح بروز یبوست حین سفر گفت: به دلیل محدودیت‌های هنگام سفر معمولا احساس دفع نادیده گرفته می‌شود كه لازم است با وجود احساس دفع به اولین سرویس بهداشتی بین راهی مراجعه شود؛ چرا كه نگاه داشتن بیش از حد مدفوع منجر به بروز یبوست و ادامه آن عوارض جدی گوارشی را به دنبال دارد.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
 در خانه تکانی عید مراقب سوختگی‌های شیمیایی و تنفسی باشید
 هشدار درباره استفاده از مواد شوینده در خانه‌تكانی
 توصیه‌های یک متخصص ارتوپدی در ایام خانه‌تکانی
 آدامسهای بدون قند و ایجاد اسهال
 درمان یبوست و اسهال با یک گیاه!!