در زایمان فیزیولوژیک تا حد امکان از هرگونه دخالت غیر طبیعی در زایمان، همچون پاره کردن غیر ضروری کیسه آب پرهیز می‌شود و از سوی دیگر...
 

مسئول آموزش مداوم مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص تفاوت زایمان فیزیولوژیک و طبیعی گفت: در زایمان فیزیولوژیک تا حد امکان از هرگونه دخالت غیر طبیعی در زایمان، همچون پاره کردن غیر ضروری کیسه آب پرهیز می‌شود و از سوی دیگر با استفاده از روش‌های طبیعی سعی در کاهش درد مددجو و نیز خوشایند سازی زایمان او می‌شود.

سیمین تعاونی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است؛ گفت: شاید در کشورهای دیگر تا حد امکان، زایمان‌های طبیعی بدون مداخله‌های غیر طبیعی صورت گیرد، اما در کشور ما در دو دهه اخیر انجام برخی مداخله‌های غیر طبیعی در زایمان طبیعی که ممکن است هیچ گونه ضرورتی نداشته باشند به صورت روتین درآمده است.

این عضو کمیته ارتقاء سلامت مادر و نوزاد افزود: در دستورالعمل کشوری که توسط اداره سلامت مادران وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های دوستدار مادر تنظیم شده، مطرح شده است که هرچه از مداخله‌های غیر طبیعی که ضرورتی به انجام آنها نیست از حالت روتین خارج گردد، به مرز زایمان فیزیولوژیک نزدیکتر خواهیم شد.

وی در خصوص این مداخله‌ها از ناشتا نگاه داشتن مددجو، اجازه حرکت ندادن و یا وصل کردن سرم به او در برخی بیمارستان‌ها مثال آورد و گفت: این در حالی است که در زایمان فیزیولوژیک، مددجو می‌تواند حرکت داشته باشد و از توپ‌های زایمانی نیز استفاده نماید.

این کارشناس ارشد مامایی با بیان اینکه ممکن است برای برخی این شبهه پیش آید که در این روش، عامل زایمان نقش ویژه‌ای نداشته و زایمان خود به خود انجام می‌شود؛ گفت: عامل زایمانی تخصصی و تحصیل کرده باید با کنترل دقیق، نیاز احتمالی مادر را به مداخله‌های تخصصی که هر لحظه امکان رخ دادن آن وجود دارد، تشخیص داده و به گروه‌های تخصصی ارجاع دهد هر چند که این احتمال ممکن است در درصد کمی از زایمان‌ها رخ دهد.

این عضو انجمن بین المللی درد، در خصوص روش‌های غیر تهاجمی کاهش درد در این نوع زایمان به استفاده از ماساژ، گرما درمانی، سرما درمانی، استفاده از آب به صورت‌های مختلف، استفاده از الکتروهای tns، عطر افشانی و طب فشاری اشاره کرد.

وی همچنین برای خوشایند سازی زایمان استفاده از موسیقی، زیبایی و نور مناسب برای محیط زایمان، relaxation و تمرینات تنفسی با شرایط ویژه، راه‌های طبیعی‌ای برای ترشح هورمون اکسی توسین طبیعی بدن را توصیه کرد.

تعاونی در ادامه با بیان اینکه استفاده از داروهایی که درد مددجو را بیشتر می‌کند موجب دادن اکسی توسین اضافه‌تر به او می‌شود؛ گفت: در چنین حالتی که از اکسی توسین طبیعی بدن در نتیجه تریاک طبیعی اندروفین در بدن جلوگیری شده، هر چند ممکن است مددجود شرایط زایمان را زودتر طی کند اما درد و رنج بیشتری را متحمل خواهد شد در حالی که با اقداماتی چون حرکات ملایم داخل آب و فکر کردن به موارد خوشایند، می‌توان موجب ترشح اکسی توسین طبیعی بدن در نتیجه ترشح کافی تریاک طبیعی اندورفین شد و لذا شرایط زایمان خوشایندتری را برای مددجو فراهم آورد.

این عضو کمیته ارتقاء سلامت مادر و نوزاد، با بیان اینکه براساس پژوهش‌های صورت گرفته زایمان فیزیولوژیک مزایای بسیار زیادی برای مادری که پرخطر نباشد، داراست ولی در خصوص این مزایا از کاهش رنج برای مددجو گفت: گاهی ممکن است درد در حد متعادل یا حتی شدید باشد اما اجازه نمی‌دهیم که فرد از درد، رنج ببرد چرا که سوابقی را برای او ایجاد می‌کند و خاطره ذهنی بدی از آن در آینده فرد به جای می‌گذارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
تأثیر گرمادرمانی بر زایمان زنان نخست‌زا
تحقيق از دکتر مسئول زایمان هشت‌‌قلو
مهمترین توصیه به زنان جوان از قول یک متخصص زنان و زایمان
زایمان به وسیله استنشاق گاز 
زایمان در آب:  یک زایمان طبیعی بدون درد