دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از مهمترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی سخن می‌گوید.
 

یک متخصص قلب و عروق گفت: علاوه بر فاکتورهای ارثی، حوادث و عوامل اکتسابی مثل کشیدن سیگار، بالا بودن  فشار و چربی خون، دیابت و استرس زیاد از مهمترین عوامل بروز سکته قلبی که بعد از تصادفات دومین عامل مرگ در ایران است محسوب می‌شوند.

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه ی علوم پزشکی تهران، تصلب شرایین را سختی و تنگی عروق به طور مثال رگهای تغذیه کننده قلب تعریف کرد و افزود: تصلب شرایین از بدو تولد در بدن فرد ایجاد می‌شود و وقتی این تنگی به 75 درصد رسید سکته قلبی را ایجاد می‌کند.


وی در ادامه با اشاره به این نکته که سکته قلبی در افرادی که سابقه خانوادگی سکته دارند 3 برابر بیشتر از افراد عادی است گفت: هورمون‌های جنسی زنان تا 50 سالگی به عنوان یک عامل حفاظتی  در برابر سکته قلبی عمل می‌کنند طوری که در برابر 4 سکته‌ی قلبی مرد یک زن سکته قلبی می‌کند.


این متخصص قلب و عروق احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه و احساس درد در معده، درد شدید در دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن را شایعترین علائم سکته قلبی دانست و تصریح کرد: تا وقتی که تنگی رگ‌ها به 75 درصد نرسد هیچ علامت خاص کلینیکی حاکی از بروز سکته قلبی وجود ندارد.


دکتر قارونی داشتن یک شناسنامه ی خانوادگی پزشکی برای هر فرد را مهمترین راه پیشگیری از بروز سکته قلبی دانست و افزود: تغذیه مناسب، به حداقل رساندن استرس و هیجان، مصرف کم نمک، استفاده از میوه‌های تازه و نکشیدن سیگار از راه‌های دیگر پیشگیری از این بیماری است.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص عوارض سکته قلبی گفت: خطر مرگ ناگهانی، فلج اعضای بدن، نارسایی قلب بر اثر پر کاری سلول‌های سالم و ورم پا از عوارض سکته قلبی بر اثر بی توجهی به راه‌های پیشگیری است.


وی در ادامه پیشگیری را بهتر از درمان دانست و افزود: سکته قلبی را می‌توان با استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی مثل استفاده از شوک و CCU تا حدودی درمان کرد ولی بیمار باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک باشد.

دکتر قارونی در پایان توصیه کرد: رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما باید تلاش کنند که الگوی صحیح زندگی، تغذیه مناسب و راه‌های به حداقل رساندن استرس و هیجان را به مردم بیاموزند تا بتوانیم میزان سکته قلبی را به حداقل برسانیم.

  

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
چطور میل به سیگار را مهار کنیم؟
تاسیس نخستین خانه قلب کشور
نکاتی توصیه شده برای سلامتی شما
مصرف ماست برای بیماران قلبی مضر است 
هشدار درباره حملات قلبی خاموش