محققان علوم پزشکی می‌گویند بوتاکس یا تزریق بوتولینوم خطرات زیادی برای مصرف کنندگان دارد و باید درباره مصرف آن، احتیاط کرد.
 
محققان علوم پزشکی می‌گویند بوتاکس خطرات زیادی برای مصرف کنندگان دارد و باید درباره مصرف آن، احتیاط کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محققان علوم پزشکی اعلام کردند این ماده که برای رفع چین و چروک پوستی مصرف می‌شود و تزریقی است، عوارضی دارد که باید مصرف کنندگان درباره آنها احتیاط کنند.
 
اخیرا گزارش هایی مبنی بر بستری شدن برخی مصرف کنندگان بوتاکس در بیمارستان و حتی مرگ برخی از آنان به دست رسیده است.

این ماده در دو گروه کودکان و بزرگسالان، عوارضی داشته است.

تزریق بوتولینوم برای مقاصد زیبایی تا نود درصد نتیجه‌بخش است و در حدود هشتاد درصد از مصرف‌كنندگان از تزریق آن راضی هستند. به همین دلیل اكثراً برای تكرار جلسات تزریق مراجعه می‌كنند.

تزریق ماده بوتولینوم A روشی مطمئن و مؤثر برای رفع و كاهش چروك‌های دور چشم و پیشانی و اخم صورت است. به اعتقاد برخی از پزشكان، در فاصله زمانی یك تا دو هفته بعد از تزریق ماده می‌توان تا ده سال جوان‌تر شد!

در فاصله دو روز تا دو هفته بعد از تزریق، آثار تزریق ظاهر می‌شود. اوج اثر ماده به‌طور متوسط، ده روز بعد از تزریق است، اما دوام آثار مثبت در افراد مختلف متفاوت است. در اغلب موارد، این دوره حدود سه تا هفت ماه طول می‌كشد. در تعداد كمی از افراد نیز تأثیر اولین تزریق، نه تا دوازده ماه و حتی در موارد نادری، یك سال و نیم پابرجا می‌ماند.

تزریق دوم معمولاً سه تا چهار ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم، دوازده ماه بعد از اولین تزریق، با هدف دوام حالت فلجی عضلات صورت و صاف ماندن پوست و ایجاد عادت اجتناب از حالات تولیدكننده چروك، انجام می‌شود.

پس از چند نوبت تزریق به فرد آموزش داده می‌شود تا در صورت مشاهده برگشت انقباضات و چروك‌های قبلی، برای تزریق مجدد مراجعه كند.

زنان باردار، زنان شیرده، كودكان زیر دوازده سال، افرادی كه از تزریق ماده انتظارات غیر واقعی دارند، بیمارانی كه ثبات روانی ندارند، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هركدام از اجزای دارو، افراد با سابقه بیماری‌های عصبی ‌ـ‌ عضلانی مانند میاستنی‌گراو و ام‌ اس، كسانی كه تحت درمان با داروهای آنتی‌بیوتیكی نظیر جنتامایسین قرار دارند و نیز مصرف‌كنندگان گروهی از داروهای قلبی نمی‌توانند ازاین ماده استفاده کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: iribnews.ir
 
مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست
علت اصلی پیر شدن پوست چیست؟
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
تأثیر استرس بر پوست شما