از جمله سبزی‌های كوهی است كه غنی از فیبر، پروتئین، كربوهیدرات، قند، ویتامین A ،B ،C و موادمعدنی سدیم، پتاسیم و كلسیم است.
 
جام جم آنلاین: ریواس از جمله سبزی‌های كوهی است كه از اردیبهشت تا اواخر خرداد در میوه فروشی‌ها می‌توان آن را پیدا كرد و خواص درمانی زیادی هم دارد.
 
به گفته متخصصان تغذیه ریواس غنی از فیبر، پروتئین، كربوهیدرات، قند، ویتامین A ،B ،C و موادمعدنی سدیم، پتاسیم و كلسیم است.

كمپوت و مربای ریواس، خنك، ملین و ضد انگل است. یك لیوان شربت ریواس، 385 كیلوكالری انرژی دارد. ریواس، ملین و مسهل است و عصاره آن را به عنوان داروی ضد یبوست خصوصا برای كودكان مصرف می‌كنند.

همچنین به دلیل خاصیت مدر بودن مصرف آن به مبتلایان سنگ كلیه و مثانه توصیه می‌شود.

یكی از مهمترین خواص برگ‌های ریواس آن است كه لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین كرده و قندخون را كاهش می‌دهد بنابراین برای مبتلایان به قندخون سودمند است. كمپوت ریواس به هر معده‌ای می‌سازد و حتی بچه‌ها هم می‌توانند آن را هضم كنند. این گیاه باعث تقویت معده، روده و كبد شده و تنظیم‌كننده ترشحات و حركات معده نیز است. ضمنا نفخ شكم را برطرف نموده و رطوبت زیاد معده را رفع می‌كند.

ریواس همچنین برای تصفیه خون، خفقان، سردرد، یرقان و درد كلیه موثر است. نوشیدن شربت ریواس برای درمان كم‌خونی و بی‌اشتهایی به دلیل وجود مقداری آهن مناسب بوده و تقویت‌كننده خوبی است. حتی برای تقویت و بر طرف كردن ضعف بیماران مناسب است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
محافظت کننده شما از دست چربی‌ها!؟
مبارزه با آنفلوانزا با این گیاه افسانه‌ای
بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
این نوبرانه‌ها ارزش غذایی چندانی ندارند 
بدترین و بهترین غذاها