لیموترش برای بیماران مبتلا به تصلب شرائین، واریس و خونریزی لثه مفید است همچنین برای پاكسازی پوست بسیار مفید است،اما چگونه؟

خواص آب و پوست لیمو ترش

لیموترش سرشار از ویتامین C است و از بیماری اسكوربوت جلوگیری می‌كند.لیموترش منبع غنی از پتاسیم است. در 100 گرم از آبلیمو، 140 میلی‌گرم پتاسیم و 40 تا 50 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد كه این مقدار ویتامین C دو برابر در آب پرتقال است. هر 100 گرم لیموترش 27 كالری انرژی و  5/2 درصد اسانس در پوست لیموترش دارد. 

لیموترش برای لاغر كردن بسیار مناسب است.اگر صبح به صورت ناشتا با آب و عسل مخلوط كرده و مصرف شود تا پایان روز فرد احساس گرسنگی پیدا نمی‌كند.موادی مانند لیموترش و سركه در دفع چربی‌های بدن بسیار موثر است.اگر لیمو ترش با عسل خورده شود معده را اذیت نمی‌كند.

تركیباتی آبلیمو را می‌توان قندها،پلی ساكارید،اسید‌های عالی،چربی،كاراتنوئید‌ها،ویتامین‌هاA، B1، B2 ، B3،مواد معدنی،فلانوئید‌ها و لیمونوئید‌ها و اسانس نام برد.مهمترین اسید‌های عالی لیموترش اسید‌سیتریك است كه 10درصد آبلیمو را تشكیل می‌دهد.همچنین2 درصد سیترات كلسیم و پتاسیم در آب لیمو وجود دارد. 

لیموترش باعث جلوگیری از خونریزی،افزایش مقاومت بدن،جلوگیری از عفونت‌ها،ضد سرطان، آنتی‌اكسیدان قوی دارد اثر قابض كننده دارد و مقوی بدن است.همچنین برای غرغره كردن گلو مناسب است.

نقش ویتامین C در بدن خنثی كردن نیتروزامین‌ها است و پكتین موجود در لیموترش باعث كاهش كلسترول خون می‌شود كه برای بیماران قلبی و عروقی و كم كردن عوارض بیماری بسیار مفید است. 

لیمو ترش مانع اسهال و استفراغ می‌شود.همچنین بیوفلاونیدهای موجود در آن خاصیت شكنندگی مویرگ‌ها را كاهش می‌دهد در تصلب شرائین،واریس و خونریزی لثه بسیار مفید است. 

بیوفلاونوئید‌ها باعث استحكام مویرگ‌ها شده و خاصیت ضد میكروبی در خون دارد و باعث كاهش تب و سرماخوردگی می‌شود. 

لیموترش خاصیت مقوی كردن پانكراس و كبد را دارد و مصرف آبلیمو برای افرادی كه دارای زخم گلو و پیوره هستند می‌تواند مفید باشد. 

مخلوط آبلیمو و گلیسرین به كیفیت 1 به 10 برای نرم كردن پوست و از بین بردن جوش،آكنه و آفتاب‌سوختگی‌های پوست بسیار مفید است.اگر 90 میلی‌گرم گلیسیرین با 10 میلی گرم آبلیمو مخلوط شود و بلافاصله روی پوست مالیده شود سبب پاكسازی پوست می شود و اگر كه این لوسیون را موقع خواب بر روی پوست مالیده شود می‌تواند اثرات مفیدی بر روی پوست داشته باشد. 

آبلیمو برای رفع عطش و افراد رماتیسمی بسیار مفید است. البته مصرف زیاد آبلیمو زیاد به خصوص آب لیمو خالص ممكن است اثرات مخرب بر روی مینای دندان بگذارد.

بیشتر بدانید : خواص پوست لیموترش از میوه اش بیشتر است

بیشتر بدانید : لیمو ترش را با رعایت این موارد مصرف کنید

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف آب و لیموترش در صبح ناشتا را متوقف کنید, خطرناک است!!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :farsnews.com