این میوه فواید بسیاری دارد ،حتی پوست آن نیز دارای خواص فراوانی می باشد و توصیه می شود این میوه را با پوست بخورید.

 

خیار،گیاهی است با گل‌های زرد رنگ كه میوه آن سبز رنگ بوده و بسته به نوع و نژادهای مختلف، ممكن است كوتاه و یا بلند باشد.خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بی شماری است. خیار دارای ساپونین،فسفر،آهن،كلسیم،پتاسیم،ویتامین های A، B1، B2 و ویتامین  C است.خیاری كه از صبح تا عصر روی بوته و زیر آفتاب باشد،چنانچه قبل از غروب خورشید آن را چیده و مصرف شود،دارای ویتامین C بیشتری است.خیار حاوی مقدار فیبر بالایی است و بنابراین برای كاهش كلسترول خون،برطرف كردن یبوست و تصفیه خون نافع است.
این گیاه با دارا بودن درصد بالایی آب،عطش را برطرف می كند و ادرارآور مناسبی است و برای بیماران مبتلا به نقرس مناسب است.بیماران دیابتی نیز می توانند از خیار به همراه پنیر یا گردو در میان وعده های غذایی خود بهره مند می شوند.
با توجه به متون قدیمی،عصاره برگ های له شده خیار،ایجاد تهوع می كند،بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه جهاز هاضمه مصرف می شود.
در واقع این گیاه از دیرباز به عنوان مرطوب كننده مناسبی برای پوست،مورد استفاده قرار می گرفته است تا جایی كه اكثر افراد برای رفع خستگی چشم ها یا برطرف كردن چروك های صورت از خیارهای ورقه شده استفاده می كنند.
البته افرادی كه ناراحتی معده دارند،نباید در مصرف خیار زیاده روی كنند زیرا ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش آنها شود.خیار نفاخ است و بهتر است همراه گیاهان معطری مثل نعناع و آویشن مصرف شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrioline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
خواص غذایی و درمانی خیار
بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟
پوست میوه ها
آب میوه بهتر است یا میوه ؟!
آب میوه تیره بخوریم یا روشن ؟