هر فردی كه تصور می‌كند ممكن است آرتریت یا همان درد مفاصل داشته باشد باید به پزشك مراجعه كند. خوددرمانی در این مورد نیز مانند سایر موارد پزشكی خطرناك است
 
آرتریت كه به شكل‌های مختلف بروز می‌كند شامل التهاب مفاصل است
اوستئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و نقرس 3‌ نوع از شایع‌ترین اشكال آرتریت در بین افراد سالمند هستند. اوستئوآرتریت البته از دو نوع دیگر شایع‌تر است اما هیچ‌كدام از این عارضه‌ها مسری و واگیردار نیستند.
پوكی استخوان زمانی رخ می‌دهد كه غضروف‌ها رو به تخریب می‌گذارند.در این حالت نرمی‌ استخوان و درد ایجاد می‌شود.این بیماری زنان و مردان را مبتلا می‌كند،در افراد بالای 65 سال در بیش از 50 درصد موارد،ابتلا به این عارضه حداقل در یك مفصل رخ می‌دهد.

* درمان این عارضه شامل ورزش،مراقبت از مفاصل،رژیم غذایی مناسب،دارو و جراحی است. برای بهبود درد نیز معمولا استامینوفن تجویز می‌شود. اوستئوآرتریت ممكن است در هر مفصلی بروز كند اما معمولا آنهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد كه وزن بدن را تحمل می‌كنند. معمول‌ترین علائم این عارضه شامل درد مفاصل،ورم مفاصل و نرمی ‌و خمیدگی آنها است. فقط در یك سوم موارد افرادی كه با پرتو ایكس بیماری آنها تشخیص داده می‌شود فاقد علائم ظاهری هستند.
محققان می‌گویند: علت تجویز استامینوفن برای كاهش درد، پایین بودن عوارض جانبی آن است. اما اگر استامینوفن نتواند درد بیمار را تسكین دهد در این صورت داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروكسن تجویز می‌شوند.همچنین مكمل‌های رژیم غذایی شامل گلوكزامین و كوندراتین سولفات كه از سوی بسیاری از این بیماران مصرف می‌شوند، می‌توانند علائم اوستئوآرتریت را كاهش دهند.
 
* آرتریت روماتوئید كه بارزترین ویژگی آن التهاب بافت مفصلی است، تفاوت بسیار زیادی با اوستئوآرتریت دارد و زمانی رخ می‌دهد كه سیستم ایمنی خود فرد به بدن وی حمله می‌كند.در این حالت اغلب مفاصل مورد هدف قرار می‌گیرند اما ممكن است اعضای دیگر مانند ریه‌ها و چشم‌ها را نیز مبتلا كند.

* درمان برای این عارضه اغلب ورزش،مصرف دارو و در نهایت جراحی است.البته برای این بیماران كاهش استرس نیز بسیار مهم است. برخی از داروهای آرتریت روماتوئید برای تسكین درد تجویز می‌شوند و برخی نیز التهاب را كاهش می‌دهند.
 
* بیماری نقرس نیز یكی دیگر از انواع آرتریت است كه در شب حمله می‌كند.استرس،مصرف برخی داروها و یك بیماری خاص ممكن است سبب بروز آن شود.در این حالت بلورهای اسید اوریك در یك مفصل تشكیل می‌شوند. اسید اوریك در تمام بافت‌های انسان و در مواد غذایی یافت می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟
چگونه از پیشرفت آرتروز جلوگیری کنیم ؟
سودمندی سنجد برای درمان آرتروز
رژيم غذايی ضد آرتروز
تأثیر عصاره انار بر آرتروز