آیا می دانید زردچوبه دارای خواص بسیار زیادی می باشد و مهمتر آن که، خواص این ادویه با دو عمل نادرست به هنگام آشپزی و طبخ غذا از بین می روند...

خواص زردچوبه بر اثر حرارت و به مرور زمان كاهش می‌یابد

یك متخصص تغذیه گفت: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به اسانس آن است به همین علت خواص زردچوبه بر اثر حرارت و به مرور زمان كاهش می‌یابد.

مرتضی صفوی  افزود: زردچوبه از پیگمان‌های زرد رنگ، از دسته كوركومینوزیدها تشكیل شده است.
وی گفت: زردچوبه ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باكتری، پادزهر آرسنیك، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد تب، ضد عفونی كننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده و ضد نفخ است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: از دیگر خواص زردچوبه می‌توان به قابض بودن، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده خون، محافظ كبد، كاهش دهنده چربی خون و مقوی معده اشاره كرد.
صفوی گفت: برای نگهداری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیكی استفاده كرد. بهترین ظروف برای نگهداری آن ظروف آلومینیومی و شیشه‌های رنگی (قهوه‌ای) است. هم چنین در ظرف باید كاملاً بسته باشد.
وی افزود: ریشه و ریزوم زردچوبه كه پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم‌تر از پودر آن است، ولی چون اكثراً پودر زردچوبه در بازار به فروش می‌رسد، برای نگهداری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنك نگهداری شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن است كه بر اثر حرارت و به مرور زمان كم می‌شود، لذا زردچوبه كهنه دارای خواصی كمتر از زردچوبه تازه است.
 قرار دادن مطالب در بخش سلامت به منظور افزایش آگاهی عمومی بوده و به منزله کاربردهای درمانی و مصارف دیگر نیست

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
خانم های باردار از این ادویه نخورند!؟
کدام ادویهها مفیدند و کدام مضر؟
خواص ادویه ها
پیشگیری از سرطان با دو ادویه
ادويه ای که چروك و خالهای سياه پوست را از بين میبرد