آیا میدانید این رفتار در مادران شیرده باعث می شود که شیرشان تلخ شود؟
 
 رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: فعالیت بدنی شدید مادر شیرده به علت ورود اسید لاكتیك به شیر موجب تلخ شدن شیر مادر می‌شود و به همین علت شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌كند.
پریسا ترابی افزود: فعالیت بدنی مناسب برای بهبود وضعیت جسمانی و روانی مادر شیرده از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی گفت: ورزش منظم و در حد متعادل مانعی برای شیردهی مادر محسوب نمی‌شود، اما گاهی دیده می‌شود كه پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده به علت ورود اسید لاكتیك به شیر، طعم تلخ در شیر ایجاد می‌شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌كند.
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: در این مواقع لازم است مادر قبل از شیردادن، سینه خود را بشوید و اگر هنوز شیر خوار مایل به شیر خوردن نیست مقدار كمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار دور بریزد و بعد به نوزاد خود شیر بدهد.
ترابی اضافه كرد: مادر شیرده اگر مبتلا به سوء تغذیه باشد، می‌تواند شیر تولید كند اما باید توجه داشت كه در چنین شرایطی ذخایر غذایی بدن مادر صرف تولید شیر می‌شود و در نتیجه مادر به دلیل تخلیه ذخایر بدنی خود احساس ضعف، خستگی و بی‌حوصلگی می‌كند و توان مراقبت از كودك را نخواهد داشت.
وی گفت: تغذیه مناسب مادر در دوره شیردهی برای پیشگیری از سوء تغذیه نوزاد بسیار مهم است. سوءتغذیه سلامت مادر را به خطر می‌اندازد و در سلامت كودك نیز اختلال ایجاد می‌كند.
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: پس از اتمام دوران شیردهی نیازهای تغذیه‌ای مادر به وضعیت عادی بر می‌گردد و در صورت تغذیه نادرست و ناكافی در دوران شیردهی، مادر بیش از شیرخوار ضرر می‌بیند و با عوارضی مانند پوكی استخوان، مشكلات دندانی و كم‌خونی مواجه می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnws.com
 
مطالب پیشنهادی :
درمان ترک سینه ها بعد از شیردهی
تغذیه صحیح در دوران شیردهی
زنان شیرده سالم ترند!!
توصیه های لازم به مادران شاغل جهت حفظ و تداوم شیردهی
رژیم غذایی در دوران شیر دهی!!