بسیاری از ما این جمله را شنیده ایم که برنج را آب کش نکنید زیرا ویتامین هایش از بین می رود،آیا این موضوع صحت دارد؟


آبکش‌کردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی برنج می‌شود. ویتامین B1 یا تیامین در پوسته برنج وجود دارد که با جدا کردن پوسته از برنج پنج ششم ویتامین‌B1 آن از بین می‌رود و فقط یک ششم ویتامین‌B1 در دانه‌های برنج باقی می‌ماند.

احمدرضا درستی مطلق عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آبکش کردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی آن می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که آبکش کردن برنج نشاسته آن را از بین می‌برد و خاصیت چاق‌کنندگی برنج از بین می‌رود.‌ درصورتی که برنج آبکش شود، همین یک ششم ویتامین B1 نیز از بین می‌رود و برنج فاقد ویتامین می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند ویتامین B1 بیشتری به بدن آنها برسد، می‌توانند سبوس برنج را خیس کرده و آب آن را مصرف کنند که در این صورت ویتامین‌B1 زیادتری به بدنشان می‌رسد.

برنج سفید اما فاقد ارزش غذایی!
برنج سبوس‌دار با قیمت ارزان‌تر نسبت به برنج سفید، دارای خواص بیشتری است. برنج دارای چندین لایه است و در مرحله آسیاب برای سفید کردن آن، این لایه‌ها برداشته می‌شود، در نتیجه برنج صیقل داده شده و سفید می‌شود که تقریبا هیچ ارزش غذایی ندارد.

برنج سبوس‌دار یک غله کامل است و در مرحله لایه‌برداری تنها پوسته آن برداشته می‌شود به‌صورتی که ارزش غذایی در این غله کاملا حفظ می‌شود.

برنج سبوس‌دار نسبت به برنج سفید دارای فیبر بیشتر و مواد معدنی، روی و منیزیم است. برنج سبوس‌دار را می‌توان به‌عنوان مکمل غذایی در سالاد یا به‌صورت تفت‌داده شده و نیز در سوپ یا خورش استفاده کرد.برنج از غلات بسیار مغذی و پر‌مصرف‌ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می‌شود. ویژگی‌های خاص برنج، آن را به یک ماده غذایی پر‌مصرف، برای تأمین نیازهای غذایی تبدیل کرده است.

هر نیم لیوان برنج سفید حاوی 103‌کالری و هر نیم لیوان برنج قهوه‌ای حاوی 108‌کالری است. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم است. هضم این ماده غذایی بسیار آسان است.

ارزش ترکیبات تشکیل‌دهنده برنج
کربوهیدرات‌ها:
کربوهیدرات‌‌های ساده و پیچیده‌، بخش مهمی از رژیم غذایی فرد را تشکیل می‌‌دهند. بیشترین مقدار انرژی بدن از این منبع غذایی تأمین می‌شود. حداقل نیمی از کالری مصرفی، باید از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج تأمین شود. قندها، نشاسته و فیبرها نیز اشکال دیگری از کربوهیدرات‌ها هستند.

برنج غذایی از دسته ‌ کربوهیدرات‌های پیچیده است که نسبت به غذاهای کربوهیدراتی ساده، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری است.

 

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف حداقل 25‌گرم فیبر در روز، خطر ابتلا به بیماری‌‌های مزمن را کاهش می‌‌دهد.

پروتئین:
پروتئین‌های موجود در رژیم غذایی، اسیدهای آمینه ‌ لازم را برای ساخت و نگهداری بافت‌ها، آنزیم‌ها و برخی هورمون‌های بدن فراهم می‌آورند. بسیاری از عوامل تنظیم ‌کننده فرایندهای بدن، پروتئینی هستند. ضمناً این ترکیبات می‌‌توانند به‌عنوان منبع انرژی عمل کنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی :
 فواید خوردن ویتامین ث
تاثیر انواع ویتامین ها بر سلامت پوست
بهترین ساعت روز برای جذب ویتامین های مختلف چه ساعتی است؟
منابع غذایی ویتامین B12
ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو