آیا می دانید چگونه می توان جوش و لک های پوستی صورت را با این ماسک از بین برد ؟ چه باید کرد؟

تاثیر اسید میوه بر جوشهای صورت
متخصصان پوست، از اسیدهای میوه برای انجام لایه ‌برداری یا پیلینگ پوست استفاده می ‌کنند. آن ها از اسید گلیکولیک به غلظت‌ های 50 یا 70 درصد به این منظور استفاده می ‌کنند که کاربردهای وسیعی مانند بهبود جوش‌ های صورت، بهبود چین و چروک ظریف پوست، تقویت کلاژن ‌سازی و پیشگیری از پیری زودرس دارند.
 اگر در بیمارانی که لک صورت دارند (مثل لک بارداری) نیز این لایه ‌برداری شیمیایی با دقت انجام شود، می‌ تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. فراموش نکنیم که هرگونه لایه‌ برداری از پوست می ‌تواند پوست را نسبت به نور آفتاب حساس کند و بنابراین مصرف مرتب و با وسواس ضدآفتاب‌ ها در بیمارانی که در حال لایه ‌برداری از پوست هستند، توصیه می‌ شود.

پیلینگ شیمیایی با اسیدهای میوه
اسیدهای آلفاهیدروکسی (AHA) درواقع اسیدهای ارگانیکی هستند که در سیب سبز(اسیدمالیک)، آناناس و مرکبات (اسیدسیتریک)، نیشکر (اسیدگلیکولیک) میوه‌ های قرمز و شیر ترش و ماست (اسید‌لاکتیک)، بادام تلخ (اسید‌ماندلیک) و انگور (اسید‌تارتاریک) وجود دارند.

روی بسیاری از کرم‌های لایه‌ بردار و جوان ‌کننده کلمه AHA را با غلظت ‌های مختلف خواهید دید. این درصد بین 5 تا 15 درصد متغیر است و افراد می ‌توانند از این کرم‌ ها به عنوان لایه ‌بردار شب‌ ها استفاده کنند ولی همان ‌طور که ذکر شد مصرف ضدآفتاب را در طول روز نباید فراموش کنند و در ضمن بهتر است این کرم ‌ها زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شوند. بسیار شاهد هستیم که از غلظت‌ های بالا در مراکزی مثل آرایشگاه‌ ها و توسط افراد غیرمتخصص استفاده شده که موجب عوارض دردسرسازی مثل لک‌ های صورت و سوختگی‌‌ های شدید و نیز ایجاد جوشگاه شده است.

از ماسک‌ های میوه هم در واقع از اسیدهای میوه ذکر شده برای لایه ‌برداری و پیلینگ پوست استفاده می‌ کنند و در واقع اسیدهای میوه، با رسوخ در لایه‌ شاخی پوست، هم بر اسیدیته تمام لایه شاخی، هم بر سرعت بازسازی سلول‌ ها و هم بر خواص دفاعی و ممانعتی پوست اثر می ‌گذارد. نکته قابل‌ توجه آن است که ممکن است برخی افراد به برخی میوه‌ ها آلرژی داشته باشند.
پیلینگ فیزیکی
در این روش از دستگاهی به نام میکرودرم ابریژن استفاده می شود که لایه برداری ظریف و سطحی انجام می دهد. در این روش، پودر نرم کریستال اکسید آلومینیوم در سطح پوست پخش شده و به وسیله دستگاه با مالش و مکش موجب پاک سازی سطح پوست می شود. به این وسیله، کک و مک، منافذ پوست، لکه های سطحی، چین و چروک های سطحی، اسکارهای ناشی از آفتاب، جوش جوانی، آبله مرغان، سالک و جراحی تا حدودی حذف می شود. این روش نیاز به تکرار دارد (به طور معمول، چهار تا پنج بار به فاصله یک هفته) روش عمیق تر و موثرتر پیلینگ فیزیکی با لیزر انجام می شود.

آکنه و اسیدهای میوه
آکنه صورت در میان 85 درصد از افراد 12 تا 24 ساله بسیار شایع است. این خبر برای میلیون ها فرد جوانی که به آکنه مبتلا هستند، مسرت بخش است. آن ها باید با مشورت با پزشک خود از فرآورده های متنوعی حاوی آلفا و بتاهیدروکسی اسید استفاده کنند.

آلفاهیدروکسی اسید که گلایکولیک اسید و بتاهیدروکسی اسید که سالیسیلیک اسید نامیده می شود، اغلب برای لایه برداری ملایم استفاده می شود و پزشکان برای رفع خطوط ریز و چروک های ظریف و لک های ناشی از جوش و برخورد نور آفتاب از این مواد استفاده می کنند. این مواد شیمیایی، لایه بسیار ظریفی از پوست را برمی دارد و همین موضوع موجب تولید پوستی جدید، ظریف و صاف می شود.

هر دو نوع اسید میوه از مواد ارگانیک یا آلی به دست می آید. اسید آلفا یا گلایکولیک از عصاره نیشکر، عصاره گوجه فرنگی و شیر ترشیده و اسید بتا یا سالیسیلیک از سالیسین که از عناصر فعال در آسپیرین و درخت بید است، به دست می آید.
نتایج یک تحقیق
لایه برداری با اسیدهای میوه نوع آلفا و بتاهیدروکسی اسید برای رفع چین و چروک های بسیار ظریف پوست و جوش های آکنه یا جای آن ها تفاوتی با هم ندارند و تاثیر متوسطی دارند. البته بتا هیدروکسی اسید عوارض کمتری دارد و تاثیر آن بر پوست، بیشتر باقی می ماند اما هر دو نوع به طور مشابهی موجب کاهش ضایعات ناشی از آکنه می شود. در تحقیقی، 20 بیمار مبتلا به ضایعات آکنه ای متوسط تا شدید با میانگین سنی 24 سال که 13 نفرشان زن بودند، بررسی شدند و برای آنان لایه برداری انجام گرفت. هرکدام از بیماران به مدت شش هفته و هفته ای یک بار تحت عمل لایه برداری قرار گرفتند و یکی دو ماه پس از آخرین درمان، مورد ارزیابی و معاینه برای بررسی نتیجه درمان قرار گرفتند. برای هر فرد، روی یک نیمه صورت، اسید آلفا و روی نیمه دیگر اسید بتا کار می شد تا نتیجه و اثر آن بهتر مقایسه شود.

در این مطالعه مشخص شد که لایه برداری شیمیایی در مدت دو هفته پس از درمان اول، موجب کاهش چشم گیری در ضایعات آکنه ای شد و یک ماه پس از آن، 81 درصد از بیماران در طرفی که از اسید بتا استفاده شد و 75 درصد از بیماران در طرفی که از اسید آلفا استفاده شده بود، در رفع ضایعات، بهبود قابل قبولی در زمینه جوش های آکنه و لک ناشی از آن نشان دادند. در طرفی که از آلفاهیدروکسی اسید استفاده شده بود، ضایعات اضافی به صورت عوارض ناشی از درمان به وجود آمد که از نظر بالینی مهم نبود.

مهم ترین عارضه جانبی استفاده از هر دو نوع لایه برداری که پس از مدتی هم از بین می رفت، قرمزی و پوسته ریزی بود که در هنگام استفاده از آلفاهیدروکسی اسید بیشتر بود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده از هر دو نوع اسیدهای میوه که برای پیلینگ یا لایه برداری به کار می رود، از اهمیت به سزایی برخوردار است و تاثیر مشابهی دارد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
جوش های سر سیاه را چگونه از بین ببریم ؟ + راه حل
آیا نوع پوستتان را می شناسید ؟
عوامل تشدید کننده جوش صورت
راه حلی اعجاب آور برای درمان آکنه
برای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟