چیپس
پدر و مادران بخصوص اگر کودکانی در سن پیش دبستانی دارند باید به وعده غذایی آن‌ها اهمیت بدهند.

به گفته یک متخصص تغذیه، هله‌هوله‌ها به دلیل نداشتن ارزش غذایی بالا و مصرف زیادشان، ممکن است ضریب هوشی کودکان را پایین بیاورند.

دکتر آراسب دباغ مقدم گفت: رشد جسمی و ذهنی کودکان بخصوص در سنین قبل از دبستان بسیار زیاد است. به این دوران سنی مرحله رشد سریع می‌گویند و کودکان در این سن به تمام گروه‌های مواد غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مفید احتیاج دارند. چون حجم معده کودکان کوچک است وقتی که معده را با هله هوله پر می‌کنند دیگر جایی برای خوردن غذاهای متعددی که نیاز جسمی و ذهنی کودک را فراهم می‌کنند، وجود ندارد.

وی افزود: چیبس و پفک اگر چه انرژی و کالری بالایی دارند ولی ارزش غذایی پایینی دارند و از نظر ارزش غذایی، ریزمغذی ها و درشت‌مغذی های مورد نیاز کودک برای رشد را فراهم نمی‌کنند.
دباغ مقدم متذکر شد: مواد غذایی مفید که هر ۴ گروه مواد غذایی را شامل می‌شود روی ضریب هوشی کودک نقش زیادی دارد، البته به تنهایی عامل افزایش ضریب هوشی نیست ولی اگر پدر و مادر از نظر ضریب هوشی بالا باشند ولی کودک از تغذیه نامناسب برخوردار بوده باشد، ممکن است روی ضریب هوشی وی تاثیر بگذارد و این والدین فرزندان باهوشی نداشته باشند.

وی توصیه کرد: پدر و مادران بخصوص اگر کودکانی در سن پیش دبستانی دارند باید به وعده غذایی آن‌ها اهمیت بدهند و با افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در وعده‌ها، غذاهای حاوی مواد مغذی را در وعده های غذایی و میان وعده های کودکانشان بگنجانند.


بیشتر بدانید : تيز كردن هوش كودكان!؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir