تاثیر تغذیه بر رشد کودک
رشد كودك به‌خصوص در سه سال اول زندگی بسیار حایز اهمیت است و پایش رشد، راهی برای ارزیابی آن است

رشد کودک و تاثیر تغذیه بر آن  

به طوری كه وقتی روند رشد بچه مطلوب نباشد، یعنی نمودار رشدش افقی یا نزولی شود، نشانگر وجود ضعف و كمبود در اوست. این به آن معنی است كه كودك آمادگی ابتلا به بیماری‌ها را دارد.

وقتی بچه‌ای سوء‌تغذیه داشته باشد، بیمار شده و بیماری او طولانی‌تر می‌شود، در حقیقت سریع بهبود پیدا نمی‌كند و به همین دلیل بی‌اشتها می‌شود. دوباره این بی‌اشتهایی سوء‌تغذیه او را تشدید می‌كند و این زنجیره سبب می‌شود كه كودك ناتوان‌تر شود.

شاید دیده باشید برخی خانواده‌ها بچه‌هایی دارند كه همیشه مریض هستند و مادر گله از بی‌اشتهایی كودك می‌كند. كمبودهایی مثل كمبود روی و كمبود آهن ممكن است موجب بی‌اشتهایی طفل باشد، بنابراین دادن غذایی كه منابع مواد معدنی یادشده هستند، می‌تواند كمك‌كننده باشد. در دوره نقاهت نیز باید وعده‌های غذایی او را بیشتر كرد تا وزن از دست رفته جبران شود.

در این دوران كودك اشتهای بیشتری دارد و مادر باید مراقب باشد از این فرصت استفاده كند زیرا كودكانی كه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، همیشه ضعیف و مستعد ابتلا به بیماری‌های متعدد هستند.

یادتان باشد كه محروم كردن كودك از شیر مادر، زود یا دیر شروع كردن غذای كمكی، ندادن غذای كافی و مفید به او، بیماری كودك، مسایل عاطفی و روانی، رعایت نكردن مسایل بهداشتی و استفاده از آب ناسالم از مهم‌ترین علل تأخیر رشد این گروه سنی است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه بچه‌ها معمولا از 6 ماهگی به بعد دچار مشكل تغذیه‌ای می‌شوند، یعنی كم‌كم منحنی رشد افت پیدا می‌كند و نزولی می‌شود، علت آن هم استفاده نادرست از غذای كمكی است. اگر مادری كه غذای كمكی را شروع می‌كند، آن را به مقدار زیاد و برای چند وعده درست كند، ولی آن را در محیط سالم نگه ندارد، مصرف آن، بچه را دچار اسهال خواهد كرد.

پس كودكان تا 6 ماهگی فقط باید شیر مادر بخورند، بعد از 6 ماهگی اگرچه هنوز غذای اصلی كودك شیر مادر است ولی شیر مادر به تنهایی نمی‌تواند نیازهای طفل را برآورده سازد بنابراین نیاز به غذای كمكی نمایان می‌شود. پس غذاها باید به ترتیب وارد برنامه غذایی كودك شوند.

فقط فراموش نكنید كه حجم معده كودك كوچك است و به همین دلیل در هر بار میزان محدودی غذا می‌تواند بخورد. از طرفی، رشد جسمی كودك سریع و نیاز وی به مواد مغذی زیاد است. به بیان ساده‌تر، غذای كمی كه كودك در هر وعده می‌تواند استفاده کند باید ارزش غذایی بالایی داشته و حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشدش باشد.


بیشتر بدانید : تغذیه سالم برای كودكان

بیشتر بدانید : اصلاح تغذیه در کودکان مبتلا به اضافه وزن و چاقی

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای کودکان

بیشتر بدانید : تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی


گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :salamat.ir