رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش کلسترول ایفا می کند.5 ماده غذایی را معرفی می کنیم تا ضمن کاهش کلسترول از قلب نیز حفاظت می کند.

                                       
آیا یک کاسه جو پخته شده می تواند کلسترول را کاهش دهد؟ آیا یک مشت گردو یا حتی سیب زمینی پخته شده به همراه مارگارین سالم می تواند در کاهش آن تأثیر داشته باشد؟با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی می توان کلسترول را به حد استاندار سلامت رساند و تا مدتها از مصرف دارو درامان ماند.

جو، سبوس جو و غذاهای حاوی فیبر
جودارای مقدار زیادی فیبر حل شدنی است این نوع فیبر مقدار لیپوپروتئین(ال دی ال) که همان کلسترول بد است را کاهش می دهد.این نوع فیبر را می توان در موادی همچون لوبیا قرمز، سیب، گلابی، جو و آلو بخارا یافت.

فیبرمحلول قدرت جذب کلسترول توسط خون را کاهش می دهد.پنج تا ده گرم از این ماده در روز در کاهش کلسترول ال دی ال بسیار مؤثر است.خوردن یک و یک دوم فنجان جو پخته حدود شش گرم از این نوع فیبر را تأمین می کند.اگر از میوه جاتی مانند موز استفاده کنید می توانید چهار گرم دیگر فیبر بدست آورید.پس در کل می توان گفت از جو پخته شده یا غذاهایی استفاده کنید که جو یا سبوس جو در آن به کار رفته است.

ماهی واسید چرب امگا 3 
خوردن ماهی های پرچربی به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3 حائز اهمیت است.این ماده احتمال ابتلا به فشار خون و خطر ایجاد لخته خون را به مراتب کاهش می دهد.پس همواره روغن ماهی و با اسید چرب امگا 3 به افراد دچار بیماری های قلبی پیشنهاد می شود.

پزشکان خوردن حداقل دو وعده ماهی را در هفته پیشنهاد می دهند. ماهی های زیر مقدار زیادی امگا 3 دارا هستند:
استومری
قزل آلا
شاه ماهی
ساردین
آلباکر
ماهی آزاد
هالیبوت

این ماهی ها را پخته و یا کبابی کنید تا مجبورنشوید از جربی های ناسالم استفاده کنید.روغن کتان و روغن کانولا نیز منبع غنی از امگا 3 هستند.با تهیه منابع مختلف امگا 3 و روغن ماهی می توانید از مواد مغذی آن استفاده کنید.اما ماهی علاوه بر موارد مذکور دارای مقداری سلنیوم نیز هست.درصورتی که تمایل به استفاده از مکملهای غذایی(مثل مولتی و یتامین و ...) را دارید به این نکته توجه کنید که از گوشت و سبزیجات نیز به اندازه استفاده کنید.

گردو، بادام و دیگر خشکبار
گردو،بادام و دیگر آجیل ها  این توانایی را دارند تا کلسترول را کاهش دهند.این مواد دارای مقدار زیادی حلقه های چربی اشباع نشده هستند. علاوه بر این گردو رگ ها را در وضعیت سالمی نگه می دارد.
بر اساس گزارش وزارت دارو و کنترل مواد غذایی مصرف یک مشت(1.5 اونس یا 42.5 گرم )از انواع آجیل ها مثل بادام،فندق،بادام زمینی،پیکان (گردو آمریکایی)، میوه کاج،پسته و گردو به صورت روزانه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.اگاه باشید که این مواد باید به صورت خام و بدون نمک یا شکر استفاده شوند.

یک مشت از این خشکبار مقدار زیادی کالری(انرژی) دارد. پس می توان آنها  را با غذاهای دارای چربی اشباع شده جایگزین کرد.برای مثال میتوان به جای گوشت یا پنیرموجود در سالاد از یک مشت گردو یا بادام استفاده کرد.

روغن زیتون
روغن زیتون به دلیل دارا بودن ترکیبی از آنتی اکسیدان ها قادر است کلسترول بد(ال دل ال) را پایین وکلسترول خوب (اچ دی ال) را ثابت نگه دارد. پس استفاده از دو قاشق غذا خوری روغن زیتون به صورت روزانه آن هم به جای چربی های دیگر توصیه شده است تا بتوان از فواید آن استفاده کرد.

خاصیت کاهش دهندگی کلسترول موجود در روغن زیتون را می توان افزایش داد به شرط آنکه از روغن خالص استفاده کنیم. روغن خالص روغنی است که فرایند تولید آن کوتاه بوده و مقدار بیشتری آنتی اکسید داراست.به خاطر داشته باشید که روغنی که از نظر رنگ روشن باشد فرایند بیشتری را در مقایسه با روغن خالص گذرانده است. (این روشنی تنها در رنگ است نه در میزان چربی یا انرژی

غذاهای حاوی استرل یا استانول
غذاهایی که از نظر داشتن استرل و یا استانول _ماده ای که در گیاهان یافت میشود_غنی هستند از جذب کلسترول جلوگیری می کنند.اگرمارگارین یا کره گیاهی ،آب پرتغال و دوغ به همراه استرل گیاهی مصرف شود میزان کلسترول بد  تا 10 درصد کاهش می یابد.پس دو گرم استرل گیاهی لازم است تا بتوان نتیجه کاملی(کاهش کلسترول) بدست آورد.این مقدار با 8 اونس یا 237 میلی لیتر آب پرتغال غنی شده با استرل برابری می کند.

استرل یا استانول موجود در غذاهای غنی شده هیچ گونه تأثیری بر روی تری گلیسیرید و یا کلسترول خوب (اچ دی ال) نخواهد داشت.

تغییراتی دیگر در رژیم غذایی
برای آنکه بتوان از مواد غذایی مذکور حداکثر بهره را برد لازم است تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شود.
میزان کلسترول و یا هر نوع چربی دیگر به خصوص چربی اشباع شده و ترانس را کم کنید.گوشت،انواع لبنیات و روغن های جامد جز چربی های اشباع شده به حساب آمده و کلسترول را افزایش می دهند.چربی ترانس نیز که غالباّ در مارگارین،انواع کلوچه ها وکیک ها وجود دارد در میزان کلسترول تأثیر فراوانی دارد.این ماده لیپوپروتئین (ال دی ال) یا همان کلسترول بد را افزایش داده وسبب کاهش کلسترول خوب می گردد.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ - مترجم : مرضیه حسن زاده
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
کم خونی چیست؟(1)
گیاهی برای درمان کم خونی و موثر در لاغری!!
نگاهی به انواع بیماریهای کم خونی (2)
میوه ای تابستانی و مفید برای کم خونی
رژيم غذايی در کم خونی و فقر آهن