کته با ماست دوای درد ماست؟!
برای بهبود اسهال، مصرف داروهای قابض یا غذاهایی که اثر قابض دارند، توصیه نمی‌شود.
«من هر وقت مبتلا به اسهال می‌شوم، مقداری کته با ماست و شوید می‌خورم. آیا این عادت غذایی برای رفع اسهال درست است یا عوارضی در بلندمدت خواهد داشت؟»

بیماری‌های اسهالی و در كل، بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش باعث ایجاد اختلال در جذب چربی‌های بدن می‌شوند. به همین دلیل بهتر است هنگام اسهال غذاهای کم‌چرب که راحت‌تر هم هضم می‌شوند، بخورید. خوردن کته با ماست و شوید باعث تشدید اسهال نمی‌شود اما کمک چندانی هم به رفع آن نمی‌کند. البته اگر می‌خواهید هنگام ابتلا به اسهال، غذایی مانند کته و ماست بخورید، داخل کته روغن نریزید یا از ماست‌های کم‌چرب استفاده کنید. اگر بتوانید ماست بدون چربی هم بخورید که خیلی خوب است. به طور کلی، میکروب‌های مفیدی که در ماست وجود دارند، می‌توانند روند بهبود بیماری اسهال را تسریع و تسهیل کنند در حالی که خوردن ماست‌های پرچرب در زمان ابتلا به اسهال، باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان بیماری می‌شود.

باید توجه داشت که برای بهبود اسهال، مصرف داروهای قابض یا غذاهایی که اثر قابض دارند، توصیه نمی‌شود چون اگر اسهال عفونی باشد، اثر قابض این مواد باعث رفع اسهال و افزایش خطر تشدید علایم عفونی در بیمار می‌شود. به همین دلیل وقتی فردی با مشکل اسهال مراجعه می‌کند، به دنبال پیشنهاد راهی هستیم که علایم و بیماری را بدتر و تشدید نکند. به همین دلیل به چنین بیمارانی مصرف داروها یا غذاهایی که خیلی سریع اسهال را بند بیاورند، پیشنهاد نمی‌کنیم. این نكته می‌تواند زنگ خطری باشد برای افرادی که هنگام ابتلا به اسهال به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهای قابض می‌کنند و نمی‌دانند با این کار، خطر ماندگاری عفونت در بدن یا تشدید علایم عفونی را در بدنشان افزایش می‌دهند.

در نهایت باید به این نکته هم اشاره کنم که ابتلا به اسهال با دفع حجم زیادی از آب و الکترولیت‌های بدن همراه است پس در صورت ابتلا به این بیماری مصرف آب، آبمیوه و مایعات فراوان را فراموش نکنید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.

دکتر پیمان ادیبی، فوق‌تخصص گوارش و کبد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
لبنیات غنی شده بخوریم یا نه؟
لبنیات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
لبنیات برای چه كسانی ضرر دارد؟
لبنیات در برنامه غذایی کودکان