با رژیم مخصوص فشارخونی ها آشنا شوید
رژیم غذایی « دش» (DASH) یک رژیم غذایی برای متوقف کردن فشار خون می باشد.
فشار خون از جمله شایع ترین بیماری ها در دنیا می باشد که مردم را گرفتار می کند. در آخرین تقسیم بندی پزشکی، فشار خون نرمال 120/ 80 میلی متر جیوه می باشد. هر چقدر از این مقدار بالاتر می رویم زنگ خطر اعلام می شود. فشار خون 130/90 میلی متر جیوه به عنوان مرحله پیش پرفشاری خون در نظر گرفته می شود و بعد از 140/100 میلی متر جیوه به عنوان مرحله فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

دکتر نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه نقش تغذیه در درمان فشار خون به قدری بارز است که در مرحله پیش پرفشاری خون دارویی تجویز نمی شود و سعی می شود در شش ماهه اول، بیمار با تغییر الگوی زندگی و نوع تغذیه، تحت درمان قرار بگیرد، گفت: اولین قدم در این درمان محدود کردن مصرف نمک می باشد. مصرف متوسط نمک در کشور ما 10 تا 12 گرم می باشد، در حالیکه مصرف استاندارد آن 3 تا 4 گرم در روز می باشد.

در سالهای گذشته، یددار شدن نمک ها یکی از دلایل افزایش بی رویه مصرف نمک بوده است. به خاطر دریافت ید بیشتر به افراد جامعه توصیه شد از نمک یددار استفاده کنند و متاسفانه به این نکته توجه نشد که این نوع نمک نیز باید در حد اعتدال مصرف شود.  وی در ادامه افزود: نحوه پخت سنتی غذا در کشور ما بدین گونه است که هنگام پخت، نمک به غذا افزوده می شود. موادغذایی حیوانی و حتی میوه ها و سبزیجات نیز مقداری سدیم در خود دارند. پس اگر نمکدان از سفره ها حذف شود، دچار کمبود سدیم نخواهیم شد. در این مورد بهتر است برای خوش طعم کردن غذاها از چاشنی های جایگزین مانند زردچوبه استفاده شود. البته در نمک های رژیمی که در داروخانه ها وجود دارد، سدیم حذف شده است و به جای آن پتاسیم به آن اضافه شده است. این نوع نمک برای کسانی که مشکل کلیوی ندارند جایگزین مناسبی برای نمک های سنتی می باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه رژیم غذایی « دش» (DASH) یک رژیم غذایی برای متوقف کردن فشار خون می باشد، بیان کرد: در این رژیم غذایی لبنیات کم چرب که فوق العاده برای کاهش فشار خون مفید هستند، مصرف کاملاً محدود گوشت قرمز و استفاده از ماهی به جای آن (به علت چربی امگا3)، مصرف کافی میوه ها و سبزیجات، مصرف نان و غلات به صورت متعادل و استفاده از مغزهای خام که دارای ماده آرژنین می باشند، وجود دارد. البته این مربوط به بیمارانی می باشد که فقط مشکل پرفشاری خون دارند و اگر افراد بیماری دیگری دارند باید این رژیم تعدیل شود.
محمدزاده در ادامه تأکید کرد: در تمامی عصاره های گوشت و غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی مقدار بسیار زیادی از سدیم وجود دارد که برای تمام افراد دارای فشار خون بالا مضر است. بهترین روغن در درمان پرفشاری خون، روغن زیتون می باشد که مانند مغزهای خام اثر هم افزا با داروهای فشار خون دارند. سبزیجات نیز به مقدار فراوان پتاسیم دارند که اثر سدیم را از بین می برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با بیان اینکه تغذیه (رژیم) درمانی جزء تکمیلی دارو درمانی است و هر کس که می خواهد فشار خون نرمال داشته باشد، باید تحت نظر پزشک متخصص قلب و عروق همراه با مصرف داروها، با رژیم درمانی به بهتر شدن اثر آنها کمک کند، اظهارکرد: هر نوع ورزشی برای فشار خون خوب نیست. به ویژه کسانی که دارای فشار خون بالاتر از 180/110 میلی متر جیوه می باشند بهتر است اصلاً ورزش نکنند.

به علت تعریق در هوای گرم میزان دفع سدیم بیشتر است. بنابراین اگر افراد مشکل پرفشاری خون ندارند می توانند در این شرایط 200 الی 300 میلی گرم مصرف سدیم خود را افزایش دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : رادیو سلامت

مطالب پیشنهادی:
خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین
9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
رابطه فشارخون با ناتوانی جنسی
عواقب فشار خون