گاهی افراد چاق و دارای اضافه وزن تصور می‌کنند دریافت کالری و غذایی بیش‌ از اندازه دلیل چاقی آنان است. حال آنکه چاقی همیشه به خاطر خوردن غذای زیاد نیست و به یکی از این بیماری ها مبتلا هستند.

عوامل متعددی در بروز چاقی دخیل هستند. برخی از افراد نمی‌دانند که برخی بیماری‌های زمینه‌ای آنها موجب چاقی آنها شده است که می‌توان به این موارد اشاره کرد:هیپوتیرویید یا گرتیرویید شما نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند، علایمی در شما ظاهر می‌شود که عبارت است از احساس خستگی، ضعف، سرما و افزایش وزن. عدم ترشح هورمون تیرویید کافی،‌ موجب کندی متابولیسم شده و این احتمال اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. حتی اگر عملکرد تیرویید اندکی کم یا در حد نرمال باشد هم ممکن است اضافه وزن ایجاد شود درمان هیپوتیروییدیسم با داروها از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

یائسگی :
یائسگی و کم شدن استروژن را در سال‌های میانی عمر خود مقصر اضافه وزن ندانید. اینها ممکن است در حول و حوش همان زمان یعنی در 40 تا 50 سالگی ایجاد شود ولی تغییرات سطح هورمون‌ها حتما دلیل اصل نیست. پیری و افزایش سن موجب کند شدن متابولیسم می‌شود بنابراین کالری کمتری در بدن می‌سوزد. و هرگونه تغییر در رویه زندگی مثل ورزش و تحرک کمتر نقش مهمی در چاقی دارند. اضافه وزن مرتبط با یائسگی به دلیل تجمع چربی در اطراف مچ و شکم است.

نشانگان به نام کوشینگ:
اضافه وزن یکی از شایع‌ترین علایم بیماری کوشینگ است. بیماری که در آن هورمون کورتیزول زیادی در بدن تولید می‌شود. نشانگان کوشینگ می‌تواند حتی در اثر مصرف کورتون‌ها هم که برای درمان آسم استفاده می‌شود اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به آرتروز یا لوپوس هم اگر طولانی مدت از کورتون استفاده کنند در معرض خطر این نشانگان هستند. نشانگان کوشینگ وقتی ایجاد می‌شود که غده آدرنال میزان زیادی هورمون کورتیزول ترشح می‌کند.
صورت، گردن، پشت گردن و مچ‌ها در این بیماری چاق می‌شوند.
نشانگان تخمدان پُر از کیست :
تخمدان پر از کیست یکی از مشکلات هورمونی زنان در سنین باروری است. بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پر از کیست در تخمدان‌ها‌ی‌شان کیست‌های کوچک دارند. این مشکل ممکن است روی تعادل هورمون‌هایی که در دوران قاعدگی زنان ترشح می‌شود تاثیر بگذارد. نهایتا عدم تعادل هورمونی به رویش موهای زاید و زیاد و بروز جوش روی پوست منجر شود.
زنان مبتلا به این مشکل به انسولین مقاوم هستند و این سبب اضافه وزن آنها می‌شود.
چاقی شکمی و نشیمن‌گاه در این زنان دیده شده و بیماری قلبی این زنان را تهدید می‌کند.

ترک سیگارافرادی که سیگارشان را ترک می‌کنند در حدود 2 تا 5/4 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند اما چرا؟
اول اینکه نیکوتین سبب افزایش اشتها می‌شود بنابراین وقتی کسی سیگارش را ترک می‌کند بیشتر احساس گرسنگی می‌کند و بیشتر می‌خورد. نیکوتین همچنین سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و برخی افراد کالری دریافتی‌شان را کاهش نمی‌دهند. نهایتا نیکوتین سبب می‌شود طعم غذاها کمتر حس شود، بنابراین با ترک سیگار طعم غذاها بهتر احساس شده و این موجب زیاد خوردن و افزایش وزن می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 راه های مقابله با چاقی شکمی
رژیم غذایی برای چاقی موضعی
7 غذای چاق کننده در تابستان
سالادهایی که باعث چاقی و لاغری می شوند!
بهترین میوه برای درمان چاقی چیست؟