پیشگیری از شایع ترین بیماری جهان!
لایه‌های درونی دندان به اندازه مینای دندان مقاوم نیستند...
یک دندانپزشک پوسیدگی دندان را شایع‌ترین بیماری جهان دانست و گفت: این بیماری تا 90 درصد قابل کنترل است.

دکتر شاهرخ رسولی تبار از پوسیدگی دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری دهان و دندان در دنیا یاد کرد و گفت: پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری است که بشر با آن دست به گریبان است، اما به دلیل ناشناخته ماندن عوارض آن چندان مورد توجه نیست. به گفته این دندانپزشک، پوسیدگی دندان در 90 درصد موارد قابل کنترل است و این امر با دقت کافی در نگهداری و بهداشت دهان و دندان به سادگی امکان پذیر است.

وی رعایت بهداشت دهان و دندان بخصوص در سنین بین 6 تا 12 سالگی که در واقع سن رویش دندانهای دائمی است را در پیشگیری از پوسیدگی دندان مهم دانست. این دندانپزشک افزود: نوع رژیم غذایی و نحوه مراقبت از دندانها نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد.

رسولی تبار معتقد است: میکروب‌های موجود در دهان این توانایی را دارند که با استفاده از مواد غذایی بخصوص مواد قندی باقیمانده در سطح دهان اسید تولید کنند که این اسید وقتی در مجاورت مینای دندان قرار می گیرد سبب تخریب آن می شود. وی افزود: سطح بیرونی دندان را مینای دندان تشکیل می دهد که در عین حال که بسیار مقاوم است اما نسبت به مواد اسیدی به شدت آسیب پذیر است و ساختار مولکولی آن را از هم متلاشی می‌کند.

رسولی تبار با اشاره به اینکه لایه‌های درونی دندان به اندازه مینای دندان مقاوم نیستند، گفت: در صورت آسیب دیدن مینای دندان قسمت های زیرین فوق العاده آسیب پذیر می شود و این مسئله لزوم حفاظت از ساختار مینای دندان را نشان می دهد. وی معتقد است: با تمیز کردن دندان خصوصا فضاهای بین دندانی که با چشم دیده نمی شوند می توان به سادگی فرصت تخریب را از میکروبها گرفت.

این دندانپزشک استفاده درست و هوشمندانه از مسواک در کنار نخ دندان را برای حفاظت از دندان‌ها توصیه کرد و گفت: بعد از خوردن غذا بخصوص در شب که محیط دهان ساعت‌ها بسته می‌ماند و محیط مناسبی برای رشد میکروب‌های داخل دهان فراهم می‌شود، حتما سطح دهان و دندان‌ها را از وجود پلاک‌های بوجود آمده پاک کنید. وی افزود: با حرکت آرام مسواک نرم حاوی خمیر دندان مناسب می توان به سادگی پلاک های ایجاد شده بر روی دندان ها را از بین برد.

رسولی تبار استفاده از نخ دندان و پس از آن حرکات آرام و جارویی مسواک را برای تمیز کردن سطح دندان‌ها مناسب دانست و گفت: پس از پایان مسواک زدن و شستن دهان چک کردن مجدد دندانها از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در این زمان پلاک‌های باقیمانده در سطح دندان خود را به خوبی نشان می دهند و لذا این مرحله که در واقع لکه گیری نامیده می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به افراد توصیه کرد: پس از مسواک زدن مسواک را بر سطح زبان خود بکشند. رسولی تبار دهان را ورودی مواد غذایی به بدن دانست و گفت: توجه به سلامت دهان و دندان در راستای دستیابی به سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
توصیه های یک دندانپزشک درباره دندان درد شبانه
درد موقت دندان را جدی بگیرید
آیا ارتودنسی درد دارد؟
مشكلات دندان عقل
چگونه به کودکی که دندان در می آورد کمک کنیم؟