مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟
خونریزی مداوم از لثه نشانه التهاب آن است که گاهی با انتخاب مسواک مناسب می توان از آن پیشگیری کرد

مسواک وسیله‌ای ساده، ارزان و مفید برای تمیز کردن دندان‌هاست که هر روز از آن استفاده می‌شود. خیلی مهم است مسواک مرغوب را بشناسیم و چگونگی استفاده صحیح از آن را بدانیم. در این مطلب با دکتر محمدرضا خامی، متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره همین موضوع گفت‌وگو كرده‌ایم.

بیشتر بدانید : مسواک یا نخ دندان؟

بیشتر بدانید : 10 اشتباه رایج در مسواک زدن

ویژگی یک مسواک خوب چیست؟

مسواک انواع و قیمت‌های مختلف دارد. هنگام انتخاب مسواک باید به اندازه و نوع الیاف آن دقت كرد. الیاف یا موهای سر مسواک 3 نوع دارند؛ نرم، متوسط و سخت و بهتر است از مسواک با موهای نرم تا متوسط استفاده كرد زیرا استفاده مداوم از مسواک با موی زبر باعث صدمه به مینای دندان و آسیب لثه خواهد شد.

پس دلیل ساخت مسواک‌های سخت چیست؟

این مسواک‌ها مخصوص کسانی است که دندان‌هایشان رنگ گرفته البته مسواک‌های سخت باید به مدت کوتاهی استفاده شوند.

مسواک‌های خیلی نرم را به افرادی که خونریزی لثه دارند، توصیه می‌کنید؟

مسواک‌های خیلی نرم مخصوص کودکان و افرادی هستند که اختلالات انعقادی دارند، اما در مورد خونریزی‌های لثه باید علت را یافت. خونریزی مداوم از لثه نشانه التهاب آن است. جرم‌گیری التهاب را برطرف می‌كند و با این كار خونریزی قطع می‌شود.

بیشتر بدانید : نشانه‌های بیماری لثه

بیشتر بدانید : علت عفونت لثه

درباره اندازه مسواک‌ها هم بگویید.

طول پرزها مهم است. یعنی اندازه آن باید طوری باشد که راحت به دندان‌های انتهایی برسد. تقریبا بیشتر مسواک‌ها به سختی به دندان‌های انتهای فک می‌رسند. مسواک‌های خیلی بزرگ هم برای بعضی از افراد مناسب نیستند و باعث حالت تهوع آنها می‌شوند. می‌توان گفت انتخاب اندازه مسواک به سلیقه و عادت‌های هر فرد بستگی دارد.

چگونه باید از این وسیله نگهداری کنیم؟

راه نگهداری خاصی وجود ندارد. مسواک‌هایی در بازار وجود دارند که مجهز به درپوشند. این مسواک‌ها مناسب‌اند و بهداشت آنها به‌خصوص در مسافرت‌ها بهتر رعایت می‌شود ولی نبود درپوش مانعی ایجاد نمی‌کند. آنچه در مورد مسواک‌ها اهمیت دارد، نحوه استفاده از‌ آنهاست. بعضی از افراد هنگام استفاده از مسواک، فشار زیادی به آن وارد می‌کنند و مدام موهای مسواکشان خراب می‌شود. فشاری که به مسواک وارد می‌کنیم، باید بسیار ملایم و مانند دردست گرفتن قلم باشد.

مسواک باید هرچند ماه یکبار تعویض شود؟

معمولا بعد از 3 ماه استفاده، موهای مسواک از هم باز می‌شوند. در صورت بروز این تغییر، حتما باید مسواک را عوض کرد. مدت مناسب برای استفاده از یک مسواک حدود 3 تا 6 ماه است. اگر مسواک بعد از 3 ماه خراب شود، یعنی فشاری که به آن وارد می‌شود، متناسب است ولی اگر بعد از یک ماه موهای مسواک از هم باز شد، به معنای آن است که یا جنس مسواک مناسب نیست یا فشاری كه به آن می‌آوریم، زیاد است.

مسواک کودکان باید چگونه باشد؟

اندازه مسواک کودکان کوچک‌تر است، الیاف نرم‌تری دارد و معمولا اشکال مختلف جذاب‌تر، رنگی و کارتونی دارند تا کودکان به مسواک زدن ترغیب شوند.

چند بار و هر بار چند دقیقه مسواک زدن در روز را توصیه می‌کنید؟

حداقل باید 2بار در روز دندان‌ها را مسواک زد. گرچه زمان دقیقی را نمی‌توان برای مسواك زدن تعیین كرد اما مسواک زدن 30-20 ثانیه‌ای برای پاک کردن سطوح كافی نیست و این كار باید بیش از 3-2 دقیقه طول بکشد.

نظرتان درباره مسواک‌های برقی چیست؟

هیچ تفاوتی بین مسواک‌ برقی و دستی نیست. مسواک‌ برقی برای افرادی که دچار ناتوانی‌های عضلانی هستند و نمی‌توانند دستشان را به خوبی تکان دهند، مناسب است.

نخ دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

نخ دندان برای تمیز کردن فاصله بین دندان در افرادی که پرکردگی‌های زیادی در دندان‌ها، دندان‌های نامرتب و به هم چسبیده‌ دارند، مفید است. از آنجا كه نخ باید از فضای بین دو دندان عبور کند، بهتر است نازک و ظریف‌ باشد تا با فشار کمتری از فضای بین دندانی رد شود. برای افرادی که روکش دندانی دارند، نخ دندان‌های خاصی توصیه می‌شود که می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد.

بیشتر بدانید : بهترین مسواک کدام است؟ مسواک برقی یا مسواک معمولی

بیشتر بدانید : درمان های خانگی تحلیل رفتن لثه و روش های حفظ سلامت لثه ها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir