این افراد بیشتر به التهاب لثه دچار می شوند
بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن است که استخوان و بافت های حمایت کننده اطراف دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
عوارض اضافه وزن از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها از مدت ها قبل به اثبات رسیده اند. متخصصان همواره به بیماران هشدار داده اند برای دستیابی و حفظ سلامت عمومی بدن، وزن خود را کنترل کرده و به طور منظم ورزش کنند و در حال حاضر تحقیقات اثر سودمند دیگری برای تناسب اندام یافته اند: سلامت لثه و دندان ها.

بر اساس مطالعه ای که در مجله پریودونتولوژی امریکا به چاپ رسیده است، در افرادی که وزن متعادلی دارند و از تناسب اندام برخوردارند، میزان شیوع التهاب شدید لثه کمتر از سایر افراد است.
برای انجام این تحقیق، BMI یا شاخص توده بدن و درصد چربی بدن به عنوان معیار کنترل وزن و همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی به عنوان معیار فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. سپس این نتایج با نتایج حاصل از معاینه لثه و دندان ها مقایسه گردید. نتایج نشان داد در افرادی که کمترین میزان شاخص توده بدن و بیشترین معیار تناسب اندام را دارا بودند، احتمال التهاب شدید لثه به طور قابل توجهی پایین تر است.

بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن است که استخوان و بافت های حمایت کننده اطراف دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری لثه یکی از دلایل عمده در از دست دادن دندان ها در میان بزرگسالان به شمار رفته و با سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید (نوعی بیماری التهابی مفاصل) درارتباط است.

رییس آکادمی پریودونتولوژی امریکا معتقد است: ارتباط بین تناسب اندام، سلامت لثه و سلامت عمومی بدن، هشداری برای مردم است تا وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کرده و به میزان کافی ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند. کنترل وزن و فعالیت بدنی هر دو در ارتقای سلامت عمومی بدن نقش دارند، علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده اند که تناسب اندام، خطر بیماری های لثه را کاهش می دهد.
وی همچنین توصیه می کند برای مراقبت از لثه و دندان ها، استفاده روزانه از مسواک و خمیر دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک و پریودونتیست (دندانپزشک متخصص در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های لثه) ضروریست.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
نشانه‌های بیماری لثه
بیماری های لثه را جدی بگیرید، زیرا...
مراقبت از لثه از این بیماری خطرناک پیشگیری می کند
این ماده التهاب لثه را بهبود می دهد
زنان و خطر بیماری های لثه