آنچه ضروری به نظر می رسد و افراد خیلی تمایل دارند که اتفاق بیفتد، انجام تمام کارهای معوقه در روزهای پایانی سال است.
"باز هم روزهای پایانی سال فرا رسید و فکر می‌کنم تمام کارهایم به تعویق خواهد افتاد. هر سال را که مرور می‌کنم، می‌دانم ساعت‌ها در ترافیک بودم و به دلیل ازدحام فرصت نکردم به همه کارهایم برسم. از خودم ناراضی ام و دلم می خواهد بتوانم همه کارهایم را به درستی انجام دهم. احساس می کنم هیچ حمایتی ندارم و مجبورم به تنهایی همه کارهایم را خودم انجام دهم. خیلی دلم می خواهد برای روزهای آخر هیچ کاری نداشته باشم، اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است.
نمی دانم چرا در این ماه بیشتر وقت کم می آورم و گذر روزهای پایانی سال برایم خیلی سرعت دارد. رفته رفته که به پایان سال نزدیک می شویم، اضطرابم بیشتر می شود و از این که کارهایم را انجام نداده ام ناراحت هستم. دلم می خواهد با آرامش به استقبال سال جدید بروم، اما نمی دانم باید چه کنم."

آنچه ضروری به نظر می رسد و افراد خیلی تمایل دارند که اتفاق بیفتد، انجام تمام کارهای معوقه در روزهای پایانی سال است. معمولا در روزهای پایانی سال زمان قابل کنترل و پیش بینی نیست و برنامه ریزی در این ماه تحت تاثیر حوادث غیرقابل پیش بینی قرار می گیرد.

برای این که در ماه اسفند بتوانیم به همه امورمان رسیدگی کنیم، لازم است مهارت مدیریت زمان را در این ماه بیشتر و جدی تر پیگیری کنیم. افرادی که از میزان نظم و برنامه ریزی قوی تری برخوردارند معمولا از قبل به این مقوله فکر کرده و برای آن برنامه های مشخصی دارند و کارهای خود را به گونه ای تنظیم می کنند که بدون استرس هستند. از آن سو، افرادی که نظم افراطی دارند نیز در این ماه با مشکلات مختلفی روبه رو می شوند و در نهایت سلامت روان آنها آسیب می بیند؛ زیرا زمان بسیار زیادی را برای انجام امور اختصاص می دهند و انتظاراتشان مطابق با واقعیت نیست و از این که همه امور طبق زمان بندی آنها انجام نشود به هم می ریزند و عرصه را بر خود و اطرافیانشان نیز تنگ می کنند، اما برای این که بتوانیم سلامت روان خود را حفظ کنیم و این روزهای پایانی را با نظم و برنامه پیش برویم، می توانیم زمان را مدیریت کنیم.

ابتدا فهرستی از کارهایی را که لازم است انجام دهید، تهیه کنید. پس از این که فهرست شما کامل شد باید کارهایتان را به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم کنید و کارهای خود را اولویت بندی کنید. سپس مشخص کنید برای انجام هر کدام از آنها چند ساعت زمان نیاز دارید. همچنین مشخص کنید برای انجام هر کدام از آنها لازم است انفرادی کار را انجام دهید یا برخی از آنها را می توان با همکاری و گرفتن کمک از دیگران نیز انجام داد. همچنین لازم است قاتلان زمان را شناسایی کنید. برخی کارها مانند تلفن های غیرضروری، خرید های غیرضروری و ملاقات های غیرضروری که جزو قاتلان زمان است، می تواند حذف شود یا به تعویق انداخته شود.

باید در برنامه ریزی خود به شلوغی و ازدحام شهر نیز توجه کنیم. پیش بینی ساعات تلف شده در ترافیک، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، انجام کارهای بانکی در زمان مناسب تر و انتخاب زمان مناسب برای انجام کارهای خارج از منزل نیز به ما کمک خواهد کرد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
یکی از بدترین عوارض استرس را بشناسید
9 نشانه عجيب استرس را به خاطر بسپاريد
10 توصیه برای کاهش استرس
غذای ضد استرس هم داریم؟!
رابطه استرس و اضطراب با تنبلی معده چیست؟