این عارضه بی خوابی را نمی دانید
بی خوابی طولانی مدت و خستگی مفرط موجب می شود عواطف، نوعدوستی و پای بندی به مصالح شخصی و غیر شخصی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

تاثیر بی خوابی بر عواطف و تصمیمات

محققان آمریکایی در تحقیق جالبی اثر بی خوابی بر عاطفه افراد را مورد بررسی قرار دادند. برای انجام این مطالعه 26 سرباز نظامی مورد بررسی قرار گرفته و از آنها تست های مختلفی در زمینه عواطف به عمل آمد. این تست ها شامل مسایلی همچون نحوه تصمیم گیری درباره منافع شخصی، منافع سایر افراد، اصول اخلاقی، حمایت و یا آسیب رساندن به دیگران و ... بود.نتایج تست ها در مرحله اول به ثبت رسید و نمرات سربازان مشخص گردید. سپس به این افراد 53 ساعت بی خوابی داده شد و دوباره همان تست های قبلی در مورد آنها به عمل آمد. سربازان در مرحله دوم تست عاطفی نمرات پایین تری کسب کردند.

مقایسه مراحل مختلف این مطالعه نشان داد، بی خوابی طولانی مدت و خستگی مفرط موجب می شود عواطف، نوعدوستی و پای بندی به مصالح شخصی و غیر شخصی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و افراد در تصمیم گیری ها برخی اعتقادات و ارزش های خود را نادیده بگیرند. محققان این طور نتیجه گرفتند که کار بیش از حد، استراحت ناکافی و کم خوابی نه تنها خطرات جسمی به همراه داشته و سلامت فرد را تهدید می کند، بلکه تصمیمات و عواطف فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ