باران بهاری به درمان این بیماری کمک می کند
سروتونین ضد درد است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تاثیر فصل بهار در شادابی روان افراد،‌ باران بهاری را داروی ضد افسردگی عنوان کرد و از مردم خواست تا این فصل را در طبیعت بگذرانند.

علی باغبانیان اظهار داشت: همان طور که تغییر فصل زمستان به بهار موجب تغییراتی در طبیعت می‌شود، این موضوع در خلق و خوی افراد نیز موثر است. حضور در طبیعت و شنیدن صدای پرندگان و آوای جوی می‌تواند در بهبود خلق افراد موثر باشد. وی افزود: این موارد به تحریک نوروترنسمیترهایی مانند سروتونین که در افزایش خلق و خو موثر است اثر می‌گذارد. توصیه می‌شود افراد در مناطقی که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دارد حضور پیدا کنند و تصاویر شاد طبیعت را نیز از طریق تلویزیون تماشا کنند چرا که پخش این تصاویر در محیط خانه شادابی را در پی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در طبیعت می‌تواند موجب افزایش سروتونین مغز شود، گفت: قطعاً همینطور است لذتی که انسان از حضور در طبیعت، شنیدن موسیقی و حتی نوشیدن یک فنجان قهوه می‌برد می‌تواند به تحریک این ناقل عصبی بپردازد.
وی افزود: سروتونین ضد درد است و در برخی عمل‌های جراحی بیمار را می‌خندانند تا سروتونین در مغز وی افزایش یافته و درد کمتری را تحمل کند، علاوه بر سروتونین، اندورفین‌ها که ترکیباتی شبیه تریاک هستند در بدن وجود دارد و موقع درد ترشح می‌شوند تا آن را کاهش دهند. وی گفت: وقتی انسان می‌خندد ترشح اندورفین و سروتونین در قسمت‌هایی از مغز موجب احساس شادی، خرسندی و رضایت از محیط می‌شود که به طبع آن اعتماد به نفس نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وزیدن باد و برخورد قطرات باران به چهره انسان موجب طراوت و نشاط او می‌شود. وقتی فردی در مسیر کوه خسته می‌شود اگر نم بارانی به صورت او بخورد بدون استراحت می‌تواند به راهش ادامه دهد چرا که موجب تمدد اعصاب و تمدید انرژی در او می‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نشانه های افسردگی کدامند؟ چگونه می توان متوجه این علائم شد؟
این غذای مفید افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد
افسردگی چگونه درمان می‌شود؟
زنان بیشتر افسرده می شوند یا مردان؟
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه