چند روش عجیب برای رهایی از استرس+تست سنجش استرس
سكوت را كنار بگذارید و با یك نفر درباره مشكلات‌تان صحبت كنید.
از شنیدن صدای تصادفی در خیابان گرفته تا خواندن خبری در صفحه حوادث روزنامه، همه و همه می‌توانند آستانه تحمل فشار روانی را در شما پایین بیاورند. متخصصان معتقدند توانایی تحمل استرس، در میان همه افراد یكسان نیست. محدودیت‌های روانی، تجربه‌های متفاوت اجتماعی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند این آستانه را در افراد دست‌خوش تغییر كند.
به بهانه همین واقعیت «انجمن مشاوره و روان درمانی بریتانیا» تستی را برای سنجش این آستانه طراحی كرده است. اگر شما هم می‌خواهید توانایی خود را در تحمل فشار روانی بسنجید، به این سؤالات پاسخ دهید.

وقتی استرس دارید
1. منبع استرس خود را پیدا كنید. این فشار‌ها از كجا به سمت‌تان هجوم آورده؟ اگر دلیل اصلی ایجاد استرس را بشناسید، می‌توانید آسان‌تر برای مهار كردنش قدم بردارید.

2. سكوت را كنار بگذارید و با یك نفر درباره مشكلات‌تان صحبت كنید. گاهی تنها یك گوش شنوا می‌تواند به اندازه یك دست همراه به یاری شما بیاید.

3. فكر نكنید استرس خودبه‌خود برطرف می‌شود. باید خیلی زود خودتان وارد عمل شوید و كنترل اوضاع را به دست بگیرید، وگرنه اضطراب‌تان بیشتر می‌شود.

4. حلقه حمایتی برای خود دست و پا كنید. دوستان و خانواده شما در شرایط استرس‌زا بیشتر از هر كسی به شما كمك خواهند كرد. پس تمام بار این موضوع را یك تنه به دوش نكشید.

5. ورزش كردن و تكنیك‌های تن آرامی مشكل شما را كاملا حل نمی‌كند، اما ذهن‌تان را برای مدیریت شرایط آماده‌تر می‌كند. رشته ورزشی كه با شخصیت‌تان تناسب دارد را انتخاب كنید.

به این سؤالات پاسخ دهید



چه نمره‌ای می‌گیرید؟
به پاسخ هرگز نمره صفر و به گزینه‌های 2 تا 5 به ترتیب نمره 1،2،3،4 بدهید و مجموع نمرات‌تان را به این شكل تفسیر كنید:

كمتر از 12
اگر مجموع نمرات شما از 12 كمتر شده، شما به بهترین شكل با فشارهای روزمره كنار می‌آیید. هرچه نمره شما از 12 دورتر باشد، مقاومت شما در برابر استرس بیشتر است، اما اگر نمره‌تان به 12 نزدیك بود، احتمالا بعضی رویدادهای خاص به طور ناگهانی شما را مضطرب می‌كنند.

12 تا 18
استرس شما بیش از اندازه زیاد نیست اما چندان هم كم نیست. شما بعضی نشانه‌های استرس را دارید و انگار با همه فشارهایی كه در طول روز بر شما وارد می‌شود كنار نمی‌آیید. انگار باید تكنیك‌های مهار استرس كه در ادامه می‌آوریم را جدی‌تر بگیرید و با این فشارها جدی‌تر مقابله كنید.

18 تا 30
مراقب باشید! شما بسیاری از نشانه‌های استرس را دارید و توانایی‌تان برای مهار كردن فشارهای روزمره چندان زیاد نیست.  باید موضوع را از دو گروه قبل جدی‌تر گرفته و حتی از متخصصان حرفه‌ای برای شناخت توانایی‌های خود و فشارهای محیطی كمك بگیرید.

چند راه عجیب اما شدنی برای رهایی از استرس
محصولات عجیب و غریب زیادی در گوشه‌ و كنار جهان برای رها شدن از استرس تولید شده‌اند، اما در میان آنها چند محصول هم وجود دارند كه می‌توانید مشابه آنها را در اطراف خود پیدا و با كمك‌شان اضطراب‌تان را آرام كنید.

یك بسته حباب
حتما تا به حال لذت تركاندن حباب پلاستیك‌های ضربه‌گیر را تجربه كرده‌اید. از نظر محققان تركاندن این حباب‌ها واقعا به رها شدن از استرس كمك می‌كند و به همین دلیل پس از بررسی‌های بسیار، ابزاری ساخته شده كه هرچه حباب‌هایش را بتركانید، از حباب خالی نمی‌شود.

گلدان فریاد
فریاد زدن بدون آنكه صدای‌تان كسی را آزار دهد، می‌تواند تجربه‌ای ناب برای رها شدن از استرس باشد. به همین دلیل گلدانی ساخته شده تا با تمام وجود در آن فریاد بزنید. این ساخته به ظاهر عجیب، اجازه نمی‌دهد كه صدای‌تان به گوش دیگران برسد. پس اگر یكی از این گلدان‌ها را پیدا كردید، بدون هراس از واكنش دیگران با تمام وجود اضطراب‌تان را فراموش کنید.

بشقاب توی دیوار
در توكیو برای آدم‌های پراسترس جایی ساخته شده كه با خیال راحت بشقاب‌ها را به دیوارش بكوبند و خودشان را آرام كنند. پس اگر چنین فضای خالی از سكنه‌ای را سراغ دارید، چند بشقاب ارزان قیمت تهیه كنید و با شكستن‌ آنها اضطراب‌تان را فراموش کنید.

چشم ژله‌ای
گاهی می‌خواهید به باعث و بانی استرس‌های‌تان با تمام وجود حمله كنید. در چنین مواقعی نیازی نیست خطر مواجهه با دشمن اصلی‌تان را به جان بخرید، بلكه می‌توانید یك عروسك چشم ژله‌ای تهیه كنید و آنقدر فشارش دهید كه چشمش بیرون بزند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز

مطالب پیشنهادی:
9 نشانه عجيب استرس را به خاطر بسپاريد
10 توصیه برای کاهش استرس
غذای ضد استرس هم داریم؟!
رابطه استرس و اضطراب با تنبلی معده چیست؟